Österåkersföretaget Äventyrens Ö tecknar stort avtal med Iranska marknaden.

För närmare 15 år sedan fullständigt exploderade fenomenet teambuilding i Sverige. Det såldes aktiviteter till höger och vänster och allt som föregick utanför det fysiska kontorets väggar rubricerades som ”teambuilding”. På Linköpings universitets Ledarskapsinstitution bestämde man sig för att undersöka hur kompetensen såg ut bland alla dessa företag. Var det teambuilding man sålde eller handlade det mest om roliga lekar som inte förändrade något i grunden?
Slutsatsen blev naturligtvis att den helt avgörande faktorn för varaktig förändring handlade om den beteendevetenskapliga kompetensen hos teambuildingföretagen.
I toppen av deras kompetensranking hamnade Äventyrens Ö där Mimmi Dahlström är utbildningsansvarig. I samband med att resultatet presenterades kontaktades hon av Ali Farmande på ledarskapsinstitutionen och de har, sedan dess, hållit kontakten.

Ali Farmande har hela tiden sedan han lämnade LIU arbetat med utvecklingsprogram inom HR-området och i maj kom en delegation från Iran på besök till Stockholm inbjudna av honom. De kom från ett privatägt Human Resource Management Konsultbolag med 500 anställda. En av dagarna i Sverige tillbringades på Äventyrens Ö.

Intresset för svenska samarbetspartners är stort i Iran där man söker nya vägar att utveckla HR-konsultarbetet. Kompetensen och miljön ute på den stockholmska skärgårdsön är dessutom väldigt exotisk för iranska marknaden. Lappkåtor och lägereldar tilltalar – även om just de iranska grupperna kommer att välja öns mer bekväma boende. Den iranska marknaden intresserar sig framför allt för praktiska tränings och samtalsprogram som går lite mer på djupet än de power point utbildningar som annars är helt dominerande i Iran. Det största intresset gäller program som omfattar 2,5 dag där vi varvar praktisk problemlösning med en metod vi tagit fram som snabbt skapar ökad tillit, trygghet och respekt i grupper, berättar Mimmi.
Till detta läggs en dag i Stockholm där man kommer att arbeta tillsammans med Arena Team och tränas i en metod han tagit fram för långsiktigt individuellt förändringsarbete.

Kulturella skillnaderna mellan Sverige och Iran är ganska stora. Hur tänker ni hantera det? - ”Vi la en stor del av dagen på att diskutera det. Men de förklarade att det är just den svenska synen på grupp- & ledarskap som intresserar dem så mycket. De uttryckte därför en önskan om att vi inte skulle anpassa något, utan arbeta på samma sätt som vi gör med svensktalande grupper.” berättar Mimmi och tillägger att de har stor erfarenhet av att arbeta med mångkulturella grupper då diversity är ett nyckelord för många av deras kunder.
Avtalet tecknades i mitten av maj – och redan nu har man sex grupper på ingång från Teheran i juli/augusti.
”Så där rök vår semester” säger Sören, Mimmis partner, med ett stort leende.

Man räknar med att skicka 30 – 40 grupper/år till Äventyrens Ö.
För mer information:

Äventyrens Ö Mimmi Dahlström, utbildningsansvarig telefon 070 – 765 27 97 www.aventyrenso.se

Arena Team Ali Farmande telefon 073 – 896 34 15 www.arenateam.com