Byggstart för unikt lågenergihus

Byggstart för unikt lågenergihus

Nu börjar byggandet av Villa Äntligen, ett banbrytande lågenergihus som förenar högklassig arkitektur med modern, klimatsmart byggteknik. Målet är ett hus som har noll kronor i energikostnader.

Bakom projektet står den prisbelönta arkitektbyrån Ross Arkitektur & Design och bygg- och mätkonsultföretaget Ortogonal AB. Huset byggs i Haninge och ska stå klart under 2011.

Liksom många andra Ross-hus har Villa Äntligen mjuka, runda linjer. Knappt ett rätvinkligt hörn går att hitta.

— Människans själ är inte fyrkantig. De flesta av oss mår bäst i naturen. Och i naturen är vi aldrig omgivna av rektanglar och stela former, allt är ett mjukt och vänligt flöde, säger Pål Ross.

Värmesystemet i huset består av en kakelugnskamin och solfångare på taket. Tillsammans värmer kaminen och solfångarna upp vattnet i en ackumulatortank. Från tankens varma vatten utvinner man sedan värme till bland annat inomhusluft, radiatorer och golvvärmeslingor.

Allt material till huset är noga utvalt för att påverka miljön så lite som möjligt. Exempelvis är husgrunden gjord av glasmaterialet Foamglas, väggarna målade med äggoljetempera och på en del av taket växer sedumväxter. Huset styrs av ett automatiserat, behovsbaserat system som reglerar ventilation, golvvärme och belysning.

— Vi tar begreppet energisnålhet till en helt ny nivå. Vi ska visa att det går att bo i estetiskt fulländade villor som samtidigt är extremt klimatsmarta och skonsamma mot miljön. Allt utan att tulla på varken komforten och livkvalitén, men ändå med mycket låga driftskostnader, säger Magnus Gustafsson, VD för Ortogonal.

Ortogonals hemsida kan man följa byggprojektet löpande, från det första spadtaget tills dess att villan står klar.