Bild ovan: Multiverktyget Suspension NXT

Vardagsfixare eller friluftsentusiast - Välj rätt multiverktyg

Tycker du det är svårt att välja rätt multiverktyg? Hur stort ska det vara, hur många funktioner behöver du och hur mycket bör det väga? Vi ger dig några exempel på några typer av situationer och tips på passade multiverktyg därefter.

Multiverktyg du alltid bär med dig
Här kan vara smart att försöka begränsa sig till ett mindre, lättare alternativ som går att fästa på nyckelringen. Dime Multi-tool är ett litet och kompakt multiverktyg som kan hjälpa dig att lösa de flesta vardagliga situationerna. Med sina 10 funktioner som till exempel rak kniv, avbitartång, skruvmejsel och specialöppnare för butiksförpackningar, blir detta ett utmärkt multiverktyg att bära med i fickan eller på nyckelknippan varje dag. Dime är gjort i högkvalitativt stål, väger endast 62 gram och mäter 11 cm utfälld samt 7 cm ihopfälld. CA-pris för Dime Multi-tool från Gerber är 319 SEK och du hittar den hos välsorterade vildmarksbutiker.

Friluftsentusiasten och vardagsfixaren
Ur det fantastiskt populära multiverktyget Suspension från Gerber föddes Suspension NXT och Truss som båda är vidareutvecklade versioner av sin föregångare. Suspension NXT och Truss är på olika sätt perfekta multiverktyg att ta med ut i naturen och använda för vardagsfix.

Suspension NXT har ett smart clip som gör att du enkelt kan bära multiverktyget på bältet. Suspension NXT har 15 användbara funktioner såsom en kombination av rakt och sågtandat blad, olika sorters tänger, konservburksöppnare, kabelskalare med mera. Suspension NXT väger 190 gram, mäter stängd 10,8 cm och öppen 15,9 cm. CA-pris för Suspension NXT är 599 SEK och du hittar den på Naturkompaniet samt andra välsorterade friluftsbutiker.

Truss är också ett optimalt multiverktyg för friluftsliv samt vardagsfix. Det är mer kraftigare, mer robust och har liknande funktioner som Suspension NXT med några viktiga skillnader. Truss har istället för ett clips på sidan, ett smart vidareutvecklat hölster. Det har också två längre knivblad (ett räfflat och ett slätt)  samt en såg. Bland dess 17 funktioner hittar du allt möjligt du kan behöva ute i skog och mark. Truss är också tack vare sin fjäderbelastade tång fantastiskt skön att hålla i handen. CA-pris för Truss är 729 SEK och du hittar den på Naturkompaniet samt andra välsorterade friluftsbutiker.

Vill du ha mer information om multiverktyg i olika storlekar och utföranden från Gerber? Besök roswi.se eller kontakta oss direkt: