En ISPO Award Winner det verkligen slår gnistor om

En ISPO Award Winner det verkligen slår gnistor om

Nyligen hemkommen från ISPO i München? Då kanske du haft nöjet att besöka Kupilkas monter och sett tändstålet Firesteel 8 som vann pris i kategorin outdoor, tools & equipment. Motiveringen till att Firesteel 8 tog hem ISPO Award-priset var: Produkten är producerad på ett hållbart sätt, är enkel att göra upp eld med tack vare att den skapar gnistor som är upp till 3000 grader varma samt att du kan använda Firesteel 8 även med handskar på.

Firesteel 8 är mer än bara ett vanligt tändstål
När Kupilka skulle ta fram detta nya tändstål tänkte de verkligen på allt. Det skulle bli ett tändstål som kunde skapa upp till 3000 graders gnistor, fungera utmärkt även om det blir blött, vara enkel att använda även med handskar samt tillverkas på ett hållbart sätt av hållbara material. Så blev alltså Firesteel 8 till och succéen var ett faktum.

Design och material
Själva designen är ett partnerskap mellan Kupilka och ett av de ledande företagen inom utbildning av bush craft samt överlevnadskunskaper, Karu Survival. Materialvalen är givetvis väl genomtänka och smarta. Vad sägs om att metallbiten - den så kallade "strikern" - faktiskt är en restprodukt från metallindustrin? Helt genialiskt. Handtaget består av hälften träfiber, hälften plast och lädersnöret som är tillverkat i renläder är givetvis etiskt producerad.

Kupilka Firesteel 8 finns i välsorterade outdoor-butiker och det rekommenderade utpriset är 180 SEK.

För mer information, kontakta:

Michael Carlander, Produktchef Roswi AB

Cecilia Theisinger, Pressansvarig Roswi AB

Bland de kända varumärkena finns SCARPA, Maglite, Victorinox, Patagonia, Osprey, Gerber, Biolite, Nalgene, Optimus med flera. Mer information om varumärken som Roswi AB representerar återfinns på www.roswi.se.