Bild ovan: Familijen Ramirez med räddningstjänsten.

Flaskposten gör comeback - räddar strandade i Kalifornien

​Flasktillverkaren Nalgene hyllar uppfinningsrikedomen hos den strandade familjen och insatsen från räddningsarbetarna där flaskpost spelade en viktig roll i att hitta de nödställda som inte hade vädrets makter med sig.

Högt vatten och starka strömmar

​I somras njöt familjen Ramirez av en långvandring utmed Kaliforniens centrala kustområde när vädret plötsligt beslutade sig för att inte längre samarbeta. Det låga vattnet där familjen skulle passera hade plötsligt blivit till högre vatten med kraftiga strömmar vilket gjorde det omöjligt för de att passera. Familjen kunde inte finna någon väg ut och de var fast, omringade av vatten de inte kunde ta sig över och ingen annan människa i sikte.

​Flaskpost gjorde susen

​Pappa Warren fick en idé. Han tog upp sin Nalgene-vattenflaska och ristade in "HELP" på utsidan av flaskan med hjälp av en kniv och skrev ett meddelande på en papperslapp där han talade om vart de befann sig som han lade in i flaskan. Han stängde flaskan och kastade i den i vattnet som följde med strömmen. Inom några timmar hittade två vandrare flaskposten och kunde larma räddningstjänsten för att påbörja en insats och historien fick ett lyckligt slut!

​Detta är vad vi kallar flaskpost 2.0!

​Vill du veta mer? Kontakta oss:

E-post: cecilia.theisinger@roswi.se