En väg in för akademiker med invandrarbakgrund

Att komma till ett nytt land, med en kvalificerad utbildning i bagaget, men utan kontakter – det är inte enkelt. Formella meriter och erfarenhet är en sak. Men för att få in foten krävs ofta personliga kontakter och ett professionellt nätverk. Det är grundtanken bakom Rotary Västra Hamnens nya projekt Open Door som har målet att bli en dörröppnare för nyanlända Malmöbor.

Av Malmös drygt 300 000 invånare är omkring en tredjedel utlandsfödda. Varje år kommer det många nyanlända till Malmö, varav många med en gedigen akademisk bakgrund. Resurserna är stora, men tas allt för sällan tillvara.

­– Open Door-projektet har ett enda syfte: Att arbetssökande akademiker med invandrarbakgrund ska få hjälp att bygga upp sitt nätverk inom olika delar av det svenska samhället, förklarar Rotarymedlemmen Leif Thorwaldsson som ansvarar för projektet.
Tanken är att man kostnadsfritt blir en del av Rotaryklubben under tre månader och deltar i möten och aktiviteter. Under den tiden har man möjlighet att knyta värdefulla kontakter och utöka sitt nätverk.

– På kort tid får man en rejäl energikick. I vår klubb finns ett tvärsnitt av det svenska näringslivet. Låt säga att våra 50 medlemmar har vardera 50 kontakter. Det blir totalt 2500 nya möjligheter. Att en våra kandidater redan har fått ett jobb ser vi som mycket positivt.

Tanken är inte ny inom Rotary. Sedan 2005 har Malmö International Rotary Clubdrivit ett Open Door projekt och har haft 10-12 Open Door-medlemmar varje år sedan starten. Kort och gott kan man säga att projektet varit väldigt framgångsrikt.

– Vi har helt enkelt anammat ett vinnande koncept, förklarar Leif Thorwaldsson.

Kandidaterna till projektet kommer bland annat från Arbetsförmedlingen och MINE. Det går också bra att kontakta klubben direkt.

Är du intresserad?
Är du intresserad av att söka en plats som ”Open Door” kandidat? Då går det bra att skicka ett kort mail om dig själv till leif.thorwaldsson@partnertech.se och berätta varför du skulle vara en lämplig kandidat.

• Sociala frågor

• rotary västra hamnen malmö
  • nyanländ i malmö
  • akademiker med invandrarbakgrund

• Malmö

Västra Hamnen Rotaryklubb – Malmö

Västra Hamnens Rotaryklubb är en modern klubb med starka rötter. Ambitionen är att vara en dynamisk samlingsplats i Malmös mest växande och expansiva stadsdel. Målet är att leva upp till Rotarys värderingar i en modern vardag, att skapa goda förutsättningar för gott kamratskap och nätverk.

Västra Hamnens Rotaryklubb genomför insatser för olika projekt som tandvård för hemlösa, hjälp till utsatta kvinnor, böcker till skolbibliotek m.m. Som medlem bidrar man med sin kunskap, tid och ibland även med pengar. En del av medlemsavgiften doneras internationellt till The Rotary Foundation.

Våra möten sker varje onsdag morgon klockan 7:15 på Restaurang Välfärden på MINC.

Maria Vidakovic

Presskontakt President