Rotary gör årligt byte i toppen

Den 1 juli varje år skiftar ledarskapet i Rotary. Då tillträder nya klubbpresidenter och distriktsguvernörer. Regelbundna förändringar av ledarskapet är en del av Rotarys filosofi där engagemang och delaktighet är viktigt.

För Västra Hamnens Rotaryklubb i Malmö heter den tillträdande presidenten Maria Vidakovic. Till vardags arbetar hon som Private Banker på SEB Private Banking. Som medlem i Västra Hamnen-gruppen är hon djupt involverad i klubbens arbete.

Årets blivande distriktsguvernör för området är Bengt Holmström, mångårig medlem i Hammenhögs Rotaryklubb och en man med ett stort engagemang för såväl lokalt och internationellt Rotaryarbete.

Både Maria och Bengt ser fram emot sina mandatperioder med smittande entusiasm. Eller som Bengt målande uttrycker det: ”Jag känner mig som en travhäst som ska iväg och bara väntar på att de ska dra upp grinden!”.

Marias måtto för det nya året
Vi har en dynamisk klubb i Västra Hamnen. På en kort tid har vi fått in många nya medlemmar, vi har till och med en väntelista. Mitt i all denna dynamik måste vi också komma ihåg vår historia som är otroligt värdefull. Vi måste förkovra oss mer i läran om Rotary och ta med oss den ut i samhället, förklarar Maria.

Maria förespråkar enkelhet och uppskattar avsaknaden av förlegade seder i sin klubb. Däremot vill hon ta tillvara allt det goda som finns i Rotarytraditionen.

Bengt lägger fokus på integration
Ett steg högre upp i organisationen ligger distriktet och det är på detta plan Bengt Holmström kommer att arbeta som guvernör. Hans beskyddande vingar förväntas omsluta 62 klubbar utspridda över större delen av Skåne.

– Årets fokusområde är integration i en vid bemärkelse. Vi har fördelen av att vara en neutral organisation som är obunden, både religiöst och politiskt. Frågan vi kommer att ge extra vikt under året är: Vad kan vi bidra med för att stötta utsatta grupper?

Den frågan kommer också Maria Vidakovic att ta med sig till sin lokala grupp. På Rotary ska man kunna nätverka och ha kul ihop. Men lika mycket engagemang lägger man på att förbättra människors liv, på en lokal, regional och global nivå.