Heminredningsföretaget Rotor presenterar sin nya grafiska serie Stripes

Heminredningsföretaget Rotor i Borås presenterar en ny grafisk serie, Stripes. Serien omfattar en stor urna, en stor blomkruka, en salladsskål, portionsskål, lattemugg och förvaringsburk med korklock.

– För oss var det naturligt att gå till våra rötter och göra något grafiskt och svartvitt. Det är ett formspråk som följt oss sedan vi startade. På Nittsjö keramik i Dalarna där all keramik tillverkas hittade vi den perfekta tekniken. Vi tog några av våra modeller och la på en vit engobe och med pensel målas sedan svarta ränder. De duktiga målarna på Nittsjö gör ett fantastiskt arbete. Ränderna blir precisa men får ändå en nerv och känsla som bara den mänskliga handen kan ge, säger Magnus Forthmeiier, designer på Rotor.

Idag görs Stripes som urna (ca 26 cm hög), stor blomkruka (20 cm hög), salladsskål (13,5 cm hög), portionsskål, lattemugg och förvaringsburk med korklock.

– Från början var tanken bara att göra den stora urnan i randigt men när vi såg hur fint det blev insåg vi att vi måste ha fler produkter med ränder. Nytt för hösten är också våra brickor i svartlaserad ek i två storlekar. Brickan är inspirerad från 50-talets teakbrickor som fanns i olika storlekar och former, säger Pia O. Björklund, designer på Rotor.

Rotors enfärgade serie Signatur kompletteras med en ny assiett. Till jul kommer en rad nyheter, som presenteras vid senare tillfälle.

För produktbilder, kontakta Magnus Forthmeiier eller Pia O. Björklund.

• borås
  • heminredning
  • hållbar
  • made in sweden
  • svensk design
  • svensk tillverkning
  • vardagsprodukter

Designföretaget rotor startades 1997 i Borås som ett samarbete mellan textilformgivarna Pia O. Björklund och Magnus Forthmeiier samt keramikern Birgitta Swahn. Sedan starten har drivkraften varit att förena olika kompetenser i en gemensam kollektion med målet att göra vackra vardagsprodukter.
En av grundpelarna i rotors filosofi är att tillverka allt i Sverige. Det nära samarbetet med hantverkare och producenter samt att ta tillvara på det enorma kunnande som finns är viktigt. Att undvika långa transporter och värna om miljön är en självklarhet. Välkomna att ta del av vår kollektion.

Designstudio Björk-Forth levererar mönster och design till svenska och internationella tillverkare inom textil, tapet, keramik och vardagsföremål.

Pia O Björklund

Presskontakt Designer 0736-37 59 00