rotordesign Borås visar matservisen Signatur och textilmönstret Under Solen

Designföretaget rotordesign i Borås presenterar servisserien Signatur. Signatur finns som soppterrin, stor salladsskål, förvarings- eller sillburk, soppskål, djup tallrik, mattallrik samt lattemugg. Serien är tillverkad i högbränt lergods och är tillverkad vid Nittsjö Keramik i Dalarna. Signatur finns i tre blanka glasyrer: vitt, svart och orange.

– rotordesign satsar genom Signatur särskilt på det dukade bordet, det vackra vardagslivet. Men vi gör det också för att vi tycker om hantverk, modern form, att det är svensktillverkat av duktiga hantverkare. Varje del i vår nya servis ”signatur” är putsad och glaserad av en mänsklig hand som ger Signatur en själ och den lilla variation som gör matservisen levande, säger Magnus Forthmeiier, designer på rotordesign.

De första delarna i Signatur presenterades förra hösten. Nu kompletteras serien med en stor mattallrik och en förvaringsburk som passar utmärkt för sill. Dessutom breddas kollektionen med en helt ny glasyr, en blank, varm orange färg.

– Rotor arbetar för att ha en nära kontakt med alla som tillverkar våra produkter. Den kontakten får vi på Nittsjö keramik. Tillsammans har vi skapat en modern med ett speciellt uttryck, vi har satt vår signatur på kollektionen, säger Magnus Forthmeiier.

Under solen

rotordesign  lanserar tillsammans med Arvidssons Textil ett mönstersamarbete med namnet Under solen. Arvidssons Textil tillverkar tryckt metervara i 100% lin. rotordesign sätter mönstret på en tallrik, en salladsskål och en sillburk i keramik. Dessutom sys produkter av metervaran som förkläde, kuddar och bordsduk.

– Vi har haft ett bra samarbete med Arvidssons Textil i många år. Nu har vi har tagit de starkaste delarna av vår respektive verksamhet och fördjupat samarbetet. Arvidssons Textil står för modern svensk textildesign av bra kvalitet, säger Magnus Forthmeiier, designer på rotordesign.

För mer information:

Magnus Forthmeiier, 033-10 75 55, magnus.forthmeiier@swipnet.se

Kort om rotordesign

Made in Sweden – precis som det låter.
Allt på rotor kännetecknas av närhet. Från idé till design till produktion, men också i mänskliga och affärsmässiga relationer. För att vi gillar den snygga och funktionella designen lika mycket som vi ogillar giftiga ämnen, ovärdiga arbetsvillkor eller usla löner. Det som är nära vårdar man. Det som man gillar ska vara hållbart. De goda idéerna och kreativiteten ökar ju närmare produktionen man ligger. Borås, Sjuhäradsbygden eller Dalarna. Där hämtar vi allt material och där producerar vi allt.
Det gör vi för att få den fulla kontrollen och högsta kvaliteten. För att behålla den hantverksskicklighet som fortfarande finns. För att ta tillvara många människors erfarenheter och kompetens. Dessutom minskar vi de långa transporterna och överkonsumtionens slöseri.
Vi som arbetar på rotordesign är Magnus Forthmeiier, Pia O Björklund och Birgitta Swahn.
Vi utgår från Bryggaregatan 10, Borås. Made in Sweden. Med sikte på att erövra världen.
Magnus och Pia driver dessutom Designstudio Björk-Forth, som säljer textilmönster och produktdesign till hela världen.

• nittsjö keramik
  • arvidssons textil
  • vardagsprodukter
  • svensk tillverkning
  • svensk design
  • svensk
  • sjuhärad
  • porslin
  • orange
  • made in sweden
  • keramik
  • inredning
  • hållbar
  • ekologisk
  • borås
  • heminredning

Designföretaget rotor startades 1997 i Borås som ett samarbete mellan textilformgivarna Pia O. Björklund och Magnus Forthmeiier samt keramikern Birgitta Swahn. Sedan starten har drivkraften varit att förena olika kompetenser i en gemensam kollektion med målet att göra vackra vardagsprodukter.
En av grundpelarna i rotors filosofi är att tillverka allt i Sverige. Det nära samarbetet med hantverkare och producenter samt att ta tillvara på det enorma kunnande som finns är viktigt. Att undvika långa transporter och värna om miljön är en självklarhet. Välkomna att ta del av vår kollektion.

Designstudio Björk-Forth levererar mönster och design till svenska och internationella tillverkare inom textil, tapet, keramik och vardagsföremål.

Pia O Björklund

Presskontakt Designer 0736-37 59 00