Roxtec håller tätt på lasarett

Lasarettet i Landskrona får hypermoderna operationssalar med ny medicinsk utrustning och ventilation. Det ställer höga krav på kabelgenomföringarna uppe på taket. Elentreprenören Lani Eltjänst AB, som arbetar på uppdrag av Region Skåne, väljer tätningar från Roxtec – för att vara på den säkra sidan.

Den intensiva ombyggnationen av operationssalarna i Landskrona blir extra effektiv genom att man drar in ström- och datakablarna via taket. För att skydda byggnaden och den nya utrustningen använder projektet kabelgenomföringen Roxtec Swan Neck. Det är en flexibel tätning för flera kablar som, likt namnet antyder, har en ram som är böjd som en svanhals. Regnvattnet blir inte stående, utan rinner av.

• Det är en snygg produkt som gör det hela ett snäpp bättre, säger Patrik Johansson, extern projektledare för Lani Eltjänst. Jag har jobbat med Roxtecs kabelgenomföringar i olika projekt sedan början av 1990-talet och vet att de håller i längden. Vi vill ju inte använda tätningsmassa och riskera att tvingas göra om det här arbetet om några år bara för att det har börjat läcka in.

Smart vinkel för takarbete

Roxtecs tätningar består av en ram, gummimoduler som kan anpassas till kablar och rör av olika storlekar samt en kompressionsenhet. ”Svanhalsen” är utmärkt för användning på olika tak och däck, dels för att undvika att vattnet blir stående och dels för att slippa kämpa med att böja till kablarna.

• Jag har god erfarenhet av Roxtec, bland annat från arbeten med oljeriggar i Norge. Det är säkra och lättanvända produkter som är ypperliga för ändamålet, säger arbetsledare Roger Roskvist.

För mer information, kontakta Niklas Richardsson, försäljningschef för Roxtec i Sverige, via e-post niklas.richardsson@roxtec.com eller tel +46 733 31 31 55.

Bildtexter:

1. Patrik Johansson, extern projektledare på Lani Eltjänst, använder Roxtec Swan Neck på taket på operationssalarna i Landskrona.
  2. - Roxtecs kabelgenomföringar är säkra och lätta att använda, säger Roger Roskvist, arbetsledare på Lani Eltjänst.

3-4. Roxtec Swan Neck är en kabelgenomföring som håller tätt mot vatten, smuts och damm samt förenklar kabelförläggning.

Om Roxtec och Multidiameter™

Roxteckoncernen, som har sitt huvudkontor i Karlskrona, utvecklar, tillverkar och säljer modulbaserade tätningslösningar för kablar och rör. Företagets uppfinning för anpassning till kablar och rör av olika storlekar kallas Multidiameter™. Lösningen är baserad på tätningsmoduler med avskalbara gummilager, vilket säkerställer en perfekt tätning oavsett den yttre dimensionen på kabeln eller röret. Tekniken förenklar design och konstruktion, förkortar installationsprocessen och minskar behovet av lager, material och logistik. Den ger också en inbyggd reservkapacitet som underlättar vid ombyggnader och framtida uppgraderingar. Roxtec ger service och support åt kunder på över 70 marknader världen över genom egna dotterbolag och ett stort nätverk av distributörer. För mer information, vänligen besök www.roxtec.com.