Dags att vända trenden - varannan katt och hund överviktig

För tredje året i rad genomförde Royal Canin sin Hälsobarometer, en undersökning angående katter och hundars hälsa i samband med Veterinärkongressen. 2015 års resultat är lika alarmerande som föregående år. Drygt hälften av de hundar och katter som besöker landets veterinärkliniker anses vara överviktiga. Om dessa siffror skulle gälla för samtliga katter och hundar i Sverige så handlar det om mer än 1 miljon sällskapsdjur.

Årets undersökning baseras på svar från 170 veterinärer, djursjukskötare och veterinärstudenter i Sverige. Omkring 90 % av dem anser att övervikt hos katt och hund är ett fortsatt ökande problem. När det gäller katt anses andelen överviktiga vara 55 %, lika oroväckande hög andel som förra året. Däremot ses glädjande nog en liten sänkning av andelen överviktiga hundar, som i år landade på 51 %.

- Det är sorgligt att andelen överviktiga katter och hundar är så hög. Sannolikt är djurägarna inte medvetna om vilka sjukdomsrisker, försämring av livskvaliteten och inte minst ett förkortat liv som övervikten innebär för deras katt eller hund. Det finns hjälp, riktigt bra produkter för viktminskning i kombination med professionella råd, säger Åsa Dufva husdjursagronom och ansvarig för vetenskaplig kommunikation på Royal Canin Sverige.

Det är välkänt inom veterinärvården att övervikt hos katter och hundar leder till sämre rörlighet och ökar risken för en mängd sjukdomar som diabetes, urinsten, ledsjukdomar och hjärtsjukdomar. Trots det är övervikt/fetma en sjukdom som alltför sällan diagnosticeras och behandlas. En av de orsaker som veterinärerna lyft vid tidigare års Hälsobarometer är att konsultationstiden ofta är för snålt tilltagen för att veterinären ska kunna ta sig an ämnet på ett respektfullt sätt.

- Vikt och hull utgör vid sidan om det genetiska arvet en av de viktigaste riskfaktorerna för sjukdom och till skillnad från arvet kan vikten påverkas av den enskilda djurägaren, säger professor Åke Hedhammar som också arbetar som veterinärmedicinsk rådgivare åt SKK, Svenska Kennelklubben.
- Nutrition är ett område som ofta fått en undanskymd plats i den veterinära verksamheten på våra veterinärkliniker, fortsätter han och uppmanar till att regelbundet fastställa och journalföra hullet vid veterinärbesök.

I ett nyligen startat projekt - "Låt dem leva livet lättare", vill SKK och Royal Canin tillsammans med andra aktörer belysa problemet, få till verkningsfulla åtgärder och vända överviktstrenden. Övervikt är idag det största hotet mot våra katter och hundars livskvalitet och hälsa och det är ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige idag.

- Vi hoppas att vi vid nästa års Hälsobarometer kan se att information och andra åtgärder har fått överviktstrenden att vända, säger Åsa Dufva på Royal Canin.

Så hjälper du din katt eller hund att gå ned i vikt:

• Besök veterinär för att få hjälp med ett viktminskningsprogram. På klinik kan du få hjälp med hullbedömning, att sätta målvikt och en lämplig dagsgiva.
  • Välj ett viktminskningsfoder och följ doseringsanvisningarna. Väg din hund eller katt en gång i veckan. Sikta på en viktminskning på 1-2 % i veckan. För katt är det mycket riskfyllt att banta för snabbt, de kan då drabbas av fettlever. Om din hund eller katt inte minskar i vikt måste dagsgivan justeras ned.
  • Bli snällare. Genom att vara tuffare. Fall inte för bedjande ögon eller ljudligt tiggande, utan se till att din katt eller hund snart får leva sitt liv lättare och friskare.
  • Var tydlig. Tala om för bekantskapskretsen att din katt/hund inte behöver något extra utöver sin vanliga foderportion.
  • Aktivera er. Passa på att leka lite extra med din katt eller ta mysiga långpromenader med din hund.

Åsa Dufva, Scientific Communication Manager, Royal Canin Sverige
Mail: asa.dufva@royalcanin.com