Hver tredje katt og hund er overvektig

Overvekt hos katter og hunder kan føre til alvorlige sykdommer, nedstemthet, dårligere livskvalitet og et kortere liv. Fôrprodusenten Royal Canin anslår at en tredel av alle norske katter og hunder er overvektige og oppfordrer dyreeierne til å ta dette problemet på alvor!

For mye fôr og for lite mosjon, men også kastrering/sterilisering, er medvirkende årsaker til at så mange katter og hunder blir overvektige.

- Dyrene speiler ofte eiernes adferd. Når menneskene går opp i vekt, gjør gjerne dyrene det også, sier Dag Wilhelmsen, veterinær og kommunikasjonsansvarlig hos Royal Canin Norge.

Når en katt eller hund blir kastrert/sterilisert går også energibehovet ned. Etter inngrepet er det mange dyreeiere som merker at kjæledyret legger på seg.

-Det er viktig at dyreeierne er oppmerksom på at de må tenke spesielt på dyrets kosthold etter en kastrering/sterilisering. Det er mye lettere å holde idealvekten enn å slanke dyret etter at det har lagt på seg, sier Dag Wilhelmsen.

Overvekt hos kjæledyrene må tas på alvor, og dette er noe Royal Canin ønsker å sette fokus på i begynnelsen av 2018. Fedme er klassifisert som en sykdom som kan føre til et kortere liv. Det finnes mange andre sykdommer som en overvektig katt eller hund kan få, for eksempel artritt, diabetes, urinsteiner og kroniske betennelser, bare for å nevne noen.

-Det er ikke uvanlig at overvektige dyr blir nedstemte, og dyreeierne merker ofte at katten eller hunden ikke er like leken og aktiv som før. I en stor undersøkelse som Royal Canin har gjennomført i 27 land, viste det seg at katter og hunder som gikk ned i vekt etter å ha vært overvektige, ble mer aktive igjen. Også i tidligere studier har hundeeierne vurdert det slik at hundene fikk bedre livskvalitet etter at de gikk ned i vekt, sier Dag Wilhelmsen.

For å gå ned i vekt anbefales det et lavere kaloriinntak og et høyere kaloriforbruk. På samme måte som mennesker trenger også katter og hunder regelmessige måltider og ingen «småspising» mellom måltidene. Kjæledyr som tigger bør bli avledet med lek og aktivitet istedenfor å få mer å spise.

-Vi utvikler en presis ernæring, og da bør fôret veies opp istedenfor å måles opp med et målebeger. Studier har vist at bruk av målebeger ved oppmåling av fôret kan føre til at dyrene får så mye som 80 % for mye å spise. Dette gjelder spesielt for katter og små hunder som skal ha små mengder, sier Dag Wilhelmsen.

Dyreeiere som er usikker på om katten eller hunden deres er overvektige, bør ta kontakt med veterinæren som kan gi den oppfølgingen som er nødvendig.

-Det finnes hjelp å få! Gode produkter for vektreduksjon i kombinasjon med profesjonelle råd har hjulpet mange kjæledyr tilbake til idealvekten, sier Dag Wilhelmsen.

Referanser:
German AJ et al. Quality of life is reduced in obese dogs but improves after successful weight loss. Vet J. 2012 Jun; 192(3):428-434
Flanagan J et al. Success of a weight loss plan for overweight dogs: The result of an international weight loss study. PLoS ONE (2017); 12(9): e0184199
German AJ et al. Impression when using measuring cups to weight out extruded dry kibble food. J of Anim Physiology and Anim Nutrition 2011, 95, 368-373

Royal Canin är en av världens ledande tillverkare av högkvalitativt foder för hund och katt. Bolaget grundades 1967 i södra Frankrike, ägs sedan 2002 av MARS Inc. och finns idag representerat på fler än 90 marknader. Det svenska dotterbolaget Royal Canin Sverige AB är en betydande leverantör till zoofackhandeln – samt ett stort antal djursjukhus, veterinärkliniker och uppfödare. Globalt har företaget cirka 6 000 medarbetare. Mer information hittas på www.royalcanin.se