Simba – en viktig vinnarkatt

Övervikt hos katter och hundar är ett växande hälsoproblem. För att skapa uppmärksamhet kring ämnet och stötta de som vill agera för att öka livskvaliteten hos våra fyrbenta vänner arrangerar foderföretaget Royal Canin tävlingen Årets Viktigaste Vinnare. Nu har 2015 års segrare presenterats: den norska skogkatten Simba från Hudiksvall.

Sveriges veterinärer har i flera år varnat för att våra katter och hundar blir allt fetare. Undersökningen Hälsobarometern som genomförs av Royal Canin, och som baseras på svar från 170 veterinärer och djursjukskötare visar att övervikt bland katt och hund är både ett stort och växande problem.

Tävlingen Viktigaste Vinnaren vill sätta fokus på detta, stötta och lyfta fram exempel som visar att det går att komma till rätta med problemet. 2015 års vinnare, katten Simba, visar hur långt man kan nå med kunskap, disciplin och massor av kärlek.

Simba lever hos familjen Ljungberg utanför Hudiksvall. Som mest har han vägt 11,5 kilo men efter en rejäl insats från familjen, med stort stöd av bantingscoachen Therese Forsström, är han nästan ända nere i sin målvikt på 7 kg.

-Han är en ljuvlig familjemedlem som alltid har älskat mat. Hans övervikt började nog redan vid 4 års ålder, men då tyckte vi han mest var charmig som älskade att äta all möjlig mat, säger mamma Anette Ljungberg.

De första bantningsinsatser Anette gjorde var vid den åldern, dock var hon inte så fokuserad. Han vägde då ca 5 kg. Och bara växte. År 2009 fick han en lillasyster Nikki - och det skenade iväg med hans vikt. De två katterna satte i system att hon kallade på mat och Simba åt upp den. Och så fortsatte det.

När han vägde som mest låg han mest och snarkade. Rörde sig knappt och gick sällan ut. Han kunde inte rengöra sig och den långhåriga pälsen var full av tovor. Då skaffade familjen en bantingscoach; Therese Forsström som vid den tiden arbetade på Ljusdals djurklinik. Hon mätte honom, uppskattade hans idealvikt till ca 7 kg, ändrade kosten och lade upp ett dietprogram. Simba fick hårda restriktioner och familjen regler att följa vad gäller disciplin, mat uppmätt på grammet och motion. Simba tränades i en trappa där han fick lite mat i varje vända.

-Varenda dag i två månader fick han gå upp och ner i den där trappan, säger Therese.

Han sattes samtidigt på ett särskilt foder för katter som behöver gå ner i vikt och Simba har sedan gått ner från sina 11,5 till 7,6 kilo som lägst. Idag rör han sig obehindrad, leker och har blivit hyfsat smidig igen. Hans tjocka päls är fin och han har inga tovor. Dock fortsätter det hårda arbete.

-Simba är helt besatt av mat, det finns liksom inget annat för honom, men nu kan vi lyckas hålla honom mätt med det foder han får, säger Therese.

-Dietmat blir det i all evighet, men vår älskling lever och känns frisk igen, säger Anette Ljungberg.

Detta är tredje året i rad som Royal Canin utser Årets Viktigaste Vinnare. Vinnaren får ett helt års foderförbrukning. 2016 års upplaga är redan i full gång, läs mer och anmäl medverkan på royalcanin.se/viktigaste-vinnaren.

Åsa Dufva, Scientific Communication Manager, Royal Canin Sverige
Mail: asa.dufva@royalcanin.com