​Söderåsens räddningstjänst sluter avtal med Räddningstjänsten Skåne Nordväst

Söderåsens räddningstjänst behöver hjälp med förebyggandeuppdraget och sluter därför ett avtal om detta med Räddningstjänsten Skåne Nordväst.

Avtalet går i korthet ut på att RSNV ska tillhandahålla resurser och kompetens till Räddningstjänsten Söderåsen för att hantera hela förebyggandeuppdraget inom ramen för LSO (lagen om skydd mot olyckor) och hantera och stödja tillstånd- och tillsynsuppdraget inom LBE (lagen om brandfarliga och explosiva varor. (LBE).

Förbundet ska även stödja kommunerna Klippan och Åstorp när det gäller brandskydd- och riskhanteringsfrågor inom plan- och bygglovsprocessen, vid miljötillstånd, serveringstillstånd samt polistillstånd.

- Detta är ett exempel på hur vi inom räddningstjänsten kan och bör samverka för att på ett effektivt sätt klara av våra respektive uppdrag, säger Christer Ängehov, förbundsdirektör vid Räddningstjänsten Skåne Nordväst.

Förenklar saker och ting

- Då det är svårt med rekrytering så förenklar detta avtal saker och ting för oss. Vi får personal som direkt som kan hantera uppdraget och vi blir inte lika känsliga för personalförändringar. Det gynnar i nuläget både oss som räddningstjänst och kommunens invånare, säger Staffan Winstedt, räddningschef vid Räddningstjänsten Söderåsen.

För mer information, kontakta:

Christer Ängehov: 073-411 89 18
Staffan Winstedt: 042-64 01