RUAG fullbordar förvärvet av Patrias rymdverksamhet

Försäljningen av Patria Space rymddivision till RUAG är nu avslutad. Den 7 maj signerade båda parterna kontraktet som planerat. Det finska företagets rymdverksamhet flyttas nu över till det nystartade bolaget RUAG Space Finland, vilket även anställer de 29 medarbetarna.

RUAG och Patria tillkännagav affären i december 2014. Huvudprodukterna inom RUAG Space Finland är styrelektronik, primärkraftsystem och elektronikenheter med tillhörande testutrustningar.

Det köpta bolaget har varit väldigt framgångsrikt och aktivt inom flera olika ESA-program (europeiska rymdstyrelsen), t.ex. inom jordobservationssatelliterna Sentinel-2, Earth-care och Swarm samt Gaias rymdteleskop.

”Vi är väldigt glada över att kunna välkomna den finska personalen till RUAG”, säger Peter Guggenbach, divisionschef för RUAG Space. ”Förvärvet av Patria Space är ett viktigt steg mot ytterligare internationalisering av vår rymdverksamhet och kunskapen och erfarenheterna från det finska bolaget kommer att bli ett värdefullt tillskott till våra befintliga resurser.”