RUAG Space levererar ryggraden till nästa generations telekomsatelliter

Franska Thales Alenia Space (TAS) har gett RUAG Space i Linköping uppgiften att utveckla och producera centralstrukturen, eller satellitens ”ryggrad”, till vad TAS ser som sin framtida storsäljare.

Neosat ingår i Europeiska rymdorganisationen ESA:s ARTES-program vars syfte är att utveckla nästa generations satellitplattformar. Dessa ska göra det möjligt för europeiska rymdindustrin att leverera kommersiellt konkurrenskraftiga satelliter på mellan tre och sex ton. Ambitionen är att ta minst halva världens telekomsatellit-marknad under åren 2018-2030.

– Affären ger oss möjligheten att utveckla nästa generations satellitstrukturer med nya material och nya processer. Att vi dessutom kan teckna detta femårskontrakt för produktion av serieenheter gör att det totala värdet av affären långt överstiger det initiala kontraktsbeloppet, säger Jörgen Remmelg, verksamhetschef på RUAG Space Linköping.

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med över 1250 anställda på tretton orter i Schweiz, Sverige, Finland, Tyskland, USA och Österrike. 2016 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 316 miljoner Euro.

Huvudprodukterna för RUAG Space i Sverige är datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter, adaptrar och separationssystem till bärraketer. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, en enhet för mekaniska system i Linköping och elektroniska system i Finland, Tampere. RUAG Space AB har 490 anställda.