RUAG Space levererar sin femtonhundrade mikrovågsutrustning

”Vi är stolta och glada för att vi har förtroende som leverantör av utrustningar till alla stora satellittillverkare i världen” säger Paul Häyhänen, chef för produktområdet mikrovåg på RUAG Space.
Den rymdelektronik RUAG Space i Göteborg tillverkar, började utvecklas på Saab Scania och Ericsson, därefter Saab Space som köptes upp av RUAG Space 2008.
Den första mikrovågsutrustningen som levererades av RUAG Space användes i en testsatellit för kommunikation på 4-6 GHz som sköts upp i en Europa-raket av det europeiska samarbetsorganet ELDO från Woomera i Australien 1970. Sedan dess har verksamheten utvidgats och RUAG Space levererar nu mikrovågsutrustningar till alla stora satellittillverkare i världen.
Mikrovågsutrustning nummer femtonhundra levererades till telekommunikationssateliten SES-12 som ska distribuera tv och data. Uppskjutningen planeras till 2017.

RUAG Space har ett nära samarbete inom mikrovågsteknik med Chalmers som går långt tillbaka i tiden. Den gemensamma forskningen har utgjort en väsentlig del av den utveckling som ligger till grund för dagens produkter som domineras av frekvensomvandlare och mottagare för telekommunikationssatelliter.

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med 1200 anställda på tio orter i Schweiz, Sverige, Finland, Österrike och USA. 2015 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 330 miljoner Euro.

Huvudprodukterna för RUAG Space i Sverige är datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter, adaptrar och separationssystem till bärraketer. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, en enhet för mekaniska system i Linköping och elektroniska system i Finland, Tampere. RUAG Space AB har 420 anställda.