RUAG Space utvecklar ny satellitadapter till den europeiska bärraketen Vega

– Detta är en milstolpe för RUAG Space, nu är våra adaptrar med på alla de europeiska bärraketerna som skjuts upp från Kourou i Franska Guyana, säger Magnus Engström, Key Account Manager på RUAG Space Linköping.

I sitt basutförande kan den nya adaptertypen klara större satelliter med vikt upp till 2,5 ton. Därutöver kan adaptern konfigureras för att även hantera en lättare huvudpassagerare med vikt på 1,5 ton i kombination med sex mindre satelliter i viktklassen 50-120 kg.

Projektet startar i slutet av december 2016 och kommer att pågå under 18 månader varpå produktionen tar vid. Kontraktet förväntas innebära att RUAG Space levererar 3-4 adaptrar per år under produktionsfasen.

Adaptern bygger på den senaste tillverkningsmetoden inom kompositmaterial och inkluderar även nya mindre separationssystem från RUAG Space.

• Vetenskap, teknik

• pressmeddelanden
  • ruag space

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med över 1200 anställda på elva orter i Schweiz, Sverige, Finland, USA och Österrike. 2015 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 325 miljoner Euro.

Huvudprodukterna för RUAG Space i Sverige är datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter, adaptrar och separationssystem till bärraketer. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, en enhet för mekaniska system i Linköping och elektroniska system i Finland, Tampere. RUAG Space AB har 450 anställda.

Susanne Folkesson

Presskontakt Manager Communications Kommunikation +46 731 42 44 15