RUAG Space vinner kontrakt till Telekomsatellit

RUAG Space har tecknat ett nytt stort kontrakt för mikrovågsutrustningar till ett ordervärde av drygt 50 miljoner kronor.

Utrustningarna är beställda av en nordamerikansk tillverkare av satelliter vars slutkund är en spansk teleoperatör.

RUAG Space existerande produktfamilj inom mikrovågsutrustningar utökades nyligen med två nya produkter på ett högre frekvensband. Dessa produkter är resultat av grundteknik från Chalmers som sedan industrialiserats i ett gemensamt utvecklingsprojekt mellan Chalmers och RUAG Space.

- Det är extra roligt att nu kunna lansera och sälja de här produkterna ur en ny produktfamilj, säger Folke Brundin, marknadschef för RUAG Space AB. Vi ser att marknaden för telekomsatelliter är fortsatt stark och vi kommer därför fortsätta vår satsning på ytterligare breddning av produktfamiljen.

Telekomsatelliten används till bredband, data- och mobilkommunikation samt TV-länkar med tjänster över Syd- och Centralamerika samt Mexico. Det är extra intressant för operatörerna att kunna erbjuda satellit-tjänster över dessa områden som har en begränsad infrastruktur men ökande behov genom stark ekonomisk tillväxt.

RUAG Space skall leverera sina produkter i början av nästa år och satelliten kommer att skjutas upp under 2017.