Utökat smittskydd på en av sveriges största ridanläggningar

Pressmeddelande   •   Mar 18, 2019 12:41 CET

Gårdens fd häst Jackie med sitt föl.

Runsten Equestrian AB har efter den otursamma perioden med okontrollerade smittor i området beslutat att införa obligatorisk vaccinering mot influensa var 6:e månad - En åtgärd som även FEI kräver för hästar som tävlar internationellt. Detta gäller för alla hästar som står permanent på Runstens gård.

Beslutet har tagits efter att ha varit i kontakt och konsulterat med flera veterinärer om hur man kan förebygga och göra för att få det bästa skyddet till hästarna och anläggningen.

En häst som vaccineras en gång per år besitter ett skydd som till en början är starkt men som avtar, medans en häst som vaccineras två gånger per år har ett starkare skydd året om.

Veterinären Quentin Pleyers från Märlarkliniken rekommenderar även EHV vaccination till vanliga sporthästar var 6:e månad - alltså inte bara för dräktiga ston där det är var 5, 7, 9 månad som gäller.

Quentin berättar också att i Belgien, där han tidigare bott är det standard med EHV vaccination för alla hästar. Trots att det inte kan skydda till 100 procent minskar det spridningsrisken samt sänker allvaret om en häst blir smittad.

Runsten Equestrian AB är ett företag inriktat mot ridsport vars affärsidé är uppbyggd kring passionen för sporten
och de som utövar den. Runstens Gård ligger 3 mil utanför Stockholm och bedriver inackorderingstall samt tävling och träningsverksamhet.

Kommentarer (0)

Kommentera