Erlend Kramer, daglig leder, Rusta Norge.  Foto: Foto Johnny Vaet Nordskog
Erlend Kramer, daglig leder, Rusta Norge. Foto: Foto Johnny Vaet Nordskog

Nu öppnar Rusta i norska Lyngdal

I morgon inviger Rusta sitt nya varuhus i Lyngdal. Varuhuset blir det tjugofjärde i Norge och bolaget är nu på god väg mot målet att öppna över sextio norska varuhus.

Varuhuset – som omfattar 2 100 kvadratmeter och ligger i det välkända handelsområdet Lyngdal Handelspark – blir arbetsplats för ett femtontal Lyngdal-bor. Etableringen innebär att cirka 60 000 invånare enkelt kommer att kunna nå varuhuset på mindre än en timme.

- På senare år har Lyngdal börjat växa fram som ett kommersiellt centrum för hela Listerregionen, så det var helt logiskt att vi valde att etablera oss just i Lyngdal, berättar Erlend Kramer, Landschef för Rusta i Norge.

Bara en vecka tidigare öppnade Rusta ett varuhus i Stord, då köade närmare fyra hundra kunder inför öppningen.

- Det känns väldigt roligt att Lyngdalsborna nu fått sitt eget varuhus på nära avstånd. Vårt koncept att sälja kvalitetsvaror till lägsta pris har tagit Norge med storm, och jag är övertygad om att detsamma gäller även här i Lyngdal, säger Elise Østebø, varuhuschef för Rusta i Lyngdal.

Den svenska lågpriskedjan Rusta har haft en mycket kraftig tillväxt i Norge och är nu etablerad över hela landet – från Bodö i norr till Kristiansand i söder. Bara ett år efter Norgelanseringen i oktober 2014 nådde Rusta målet om en miljon betalande kunder. I dag har företaget runt fyra hundra anställda i landet med försäljningsytor på cirka 40 000 kvadratmeter.

Med öppningen i Lyngdal har bolaget tjugofyra varuhus med ytterligare minst fyra varuhusöppningar planerade under hösten.

För mer information om varuhusöppningen, kontakta:

Johan Ljungdahl, ansvarig interninformation och Corporate PR på tel. +46 (0) 701 66 48 73, e-post: johan.ljungdahl@rusta.com
Erlend Kramer, Landschef Rusta Norge, telefon: +47 2 62 698, e-post: erlend.kramer@rusta.com

Rustas vision är att bli nr 1. för livet hemma. Rustas sortiment är brett och företaget erbjuder varor inom områdena hem & inredning, gör det själv, fritid, skönhet & hälsa, trädgård och jul – alltid till överraskande låga priser. Rusta är ett svenskt företag och det första varuhuset öppnade 1986 i Gävle. Rusta har i dag mer än 2800 medarbetare, 90 varuhus i Sverige, 24 i Norge respektive Finland och 2 i Tyskland samt 4 inköpskontor i Asien. Rusta omsätter 4,5 miljarder och varje år besöker mer än 20 miljoner kunder varuhusen. RUSTA.com