Gymnasieelever intar KB

Kulturbolaget, Malmö. På torsdag den 2 juni är det upp till bevis för avgångseleverna på Rytmus musikgymnasium då de i 17 akter intar KB, en av Sveriges mest anrika rockscener. En varierad kväll utlovas och musikstilarna varierar från hårdrock till soul och funk. Live Night är en tradition på Rytmus där de blivande studenterna får visa sina färdigheter. Förra året var första gången som Live Night var på Kulturbolaget och kvällen blev en stor succé, både musikaliskt och publikt.

I tre år har de utbildats i musik, teoretiska ämnen och entreprenöriella förmågor och nu är det dags att visa vad de lärt sig. Signifikant för deras utbildning är att lärare och skolledning försöker skapa en känsla av meningsfullhet för eleverna. Du får fler på riktigt motiverade elever om målet är att arrangera en egen musikfestival på KB än om du låter eleverna ha sitt examensuppspel för lärare med ett anteckningsblock i handen, säger rektor Martin Thuvesson. Skolan satsar på att låta eleverna utveckla sina entreprenöriella förmågor då vi dels ser att det är en framtidskompetens som är eftertraktad oavsett vilken bransch man väljer, men också för att det är något som många musiker tappar bort. Som musiker eller artist blir du din egen, vare sig du vill eller inte. Inför avgångselevernas stora avslutningsprojekt på KB är det eleverna som har haft den centrala rollen. Lärarna finns med under processen, påminner om målet och ger löpande feedback. Även eleverna skolas i att ge varandra feedback och ta vara på varandras spetskompetenser. De sista veckorna fram till torsdagen har mycket tid ägnat åt att ta och ge och få feed back. Allt för att Live Night på KB ska bli så bra som möjligt utifrån alla elevers förutsättningar.

Datum: Torsdagen den 2 juni
Tid: kl 19-23
Plats: Kulturbolaget

Kontakt: martin.thuvesson@rytmus.se

• estetiska programmet
  • gymnasieskola
  • konsert
  • kvalitet+skola
  • musikbranschen
  • musikgymnasium
  • musikutbildning
  • rytmus
  • livenight
  • livenight2016
  • kulturbolaget
  • malmö
  • kultur
  • musik

• Skåne

Rytmus finns i Stockholm, Norrköping, Göteborg, Malmö och Örebro. Skolan i Stockholm startade redan 1993, på andra orter har vi startat de senaste åren. Rytmus är en del av Academedia.