​Att spara – en black om foten?

Förra veckan firade vi Sparsamhetsveckan i Sparbankerna. Som en del av veckans evenemang publicerade vi resultaten av undersökningen Så här sparar Finland.

Undersökningens resultat är ett ljus i de allt kortare och mörkare höstdagarna: största delen av finländarna tror åter på att deras ekonomi kan bli bättre, samtidigt som allt fler har planer på att börja spara!

Att främja sparandet är en av Sparbankernas främsta uppgifter, och att spara är ett utmärkt sätt att förbereda sig för både goda och lite sämre dagar. Även om Så här sparar Finland-undersökningen visar att sparandet har ökat finns det fortfarande dem som inte sparar. Varför inte?

Känner de som ännu inte sparar att sparandet skulle medföra nya begränsningar i deras liv? Att ett bestämt belopp skulle försvinna från kontot även om bilen behöver underhållas och tvättmaskinen sjunger på sista versen? Så behöver man inte tänka. Att spara är egentligen flexibelt på många sätt. Du kan spara varje månad eller till exempel ett par gånger om året – exakt på det sätt som passar din livssituation. När du vill, kan du ta en paus i sparandet utan några sanktioner (samvetskval är ju en sak för sig, så klart).

Om du inte vill binda dig vid en bestämd fond kan du välja att spara med en sparförsäkring. Inom sparförsäkringen kan du enkelt byta fond sex gånger om året utan inlösnings- och teckningsarvode eller beskattning av försäljningsintäkter. Du kan också börja BSP-spara för din första bostad redan innan du fått en stadigvarande arbetsplats. Starta med att lägga åt sidan ett litet belopp, till exempel från sommarjobbet.

Att spara begränsar således inte ditt liv på något sätt. Tvärtom – det ger ganska mycket flexibilitet. Besparingarna fungerar som en buffert och reservfond i din ekonomi. De möjliggör också ibland lite lyx i vardagen, impulsköp och pauser från ekorrhjulet. Och till och med förverkligandet av den största av finländarnas drömmar: köpet av ett eget hem.

Finländarnas tre populäraste sätt att spara är:

1. Sparkonton 60 %

2. Fondplaceringar 46 %

3. Frivillig pensionsförsäkring 17 %

Alla dessa är mycket bra sätt att få besparingarna att växa. Varför inte börja spara redan i dag? Med ett sätt, ett belopp, ett tidsperspektiv och en risk som passar dig.

Text: Pia Liinavuori

Skribenten arbetar som placeringschef vid Aito Säästöpankki och lever vid kundernas sida i ekonomins upp- och nedgångar.

• sparande