Besök hos kunden: Född i Idensalmi, blicken mot världen

I vår nya artikelserie besöker vi Sparbankens företagskunder. Först ut är Profile Vehicles från Idensalmi, som de senaste åren slagit nya rekord både i omsättningen och i levererade fordon. Bolaget är känt i Finland och världen särskilt för sina specialutrustade ambulanser. Av bilarna är över 90 procent ambulanser och resten övriga specialfordon: i Idensalmi tillverkas bland annat specialpolisbilar för brottsutredning, dessutom görs specialbilar för prematurer eller gravt överviktiga patienter. Under besöksdagen gick åtta bilar från Idensalmi till närområdet.

Profile Vehicles Oy:s omsättning har under de tre senaste åren ökat med nästan 90 procent till 32,6 miljoner euro (2014). I fjol tillverkade de över 550 fordon och de har ca 150 anställda. Företaget som belönats i otaliga tävlingar verkar på en konkurrensutsatt marknad, men har dragit ifrån sina konkurrenter tack vare sina teknologival, egna innovationer och strategiska partnerskap.

- De senaste åren har vi vuxit snabbt, ifjol 26 procent. Vi har blivit en av de mest internationella ambulanstillverkarna i världen. Vi bygger bilar till Mellanöstern, Nordafrika, Asien och överallt i Europa. Utöver Finland har till exempel Norge länge varit ett starkt land för oss, för dem har vi byggt nästan tusen bilar under årens lopp, berättar verkställande direktör Marko Repo.

Besluten fattas i Idensalmi
Företaget har tre fabriker. I Ungern byggs i år ett par hundra, i Idensalmi ca 150 och i Estland ca 70 fordon. I Finland stannar 60–70 av dem. Företagets huvudfabrik finns och förblir ändå i Idensalmi. Där finns all teknologi och planering kring fordonen – och där fattas de viktigaste besluten. Dessutom skapar företaget sysselsättning och använder regionens tjänster.

- Vår filial i Ungern har snabbt vuxit sig lönsam och är redan t.o.m. större än Idensalmi. Vi har jobbat hårt för att kvaliteten ska vara lika god i alla tre länder och att processerna och de övriga funktionerna ska vara harmoniserade. Men rötterna finns stadigt i hemtrakten. Om Idensalmi påminner också de två l-ränderna som finns på motorhuven på alla bilar som vi byggt. Vi bygger bilarna här under åtta dagar: en arbetsdag per arbetsmoment, säger Repo.

I Finland finns för tillfället ca 500 ambulanser. När genomsnittsåldern för de finländska ambulanserna är fem år kan man på andra håll köra med betydligt äldre fordon.

- Fram till år 2012 ansvarade kommunerna för sjuktransporten i Finland. Kvaliteten var mycket varierande. Nu kräver den nya hälso- och sjukvårdslagen jämn kvalitet i fråga om utbildning och utrustning och ambulanserna testas noggrant. I stället för transport talar man om prehospital akutsjukvård som är en viktig del av vårdkedjan. Vårdens nivå och utrustningen har förbättrats enormt, men branschen utvecklas alltjämt med jättekliv. Nivån på bilarnas vårdutrustning är i själva verket samma som i intensivvårdsenheter förutom att man i bilarna inte utför kirurgiska ingrepp, säger Repo.

Ambulanserna har förändrats betydligt
Dagens ambulanser ryms i personbilsklassen fastän motorstyrkan och mängden ny säkerhetsutrustning hela tiden har ökat. De material som används måste vara lätta och därför används till och med kolfiber och lätta kompositplaster i bilarna. Inne i bilen används bolagets egna moduler.

Bilarna isoleras så att de passar i kölden i norr eller i hettan i söder. Samma isolering passar extrema temperaturer men i heta länder satsar vi dessutom på luftkonditioneringsanläggningar och i Norden på värmeanläggningar. Kunderna kan i sin offertbegäran ha mycket exakta krav på vad som ska finnas i bilen.

- I bilarna finns en stor mängd intelligent elektronik. Instrumenten diskuterar med varandra via bluetooth inne i bilen, bilen ger information via canbus-systemet och vi kopplar den till bilens utrustning. Vårdutrustningen är i kontakt med sjukhuset eller läkaren. I allmänhet kommer hårdvaran utifrån och vi gör applikationerna själva och där krävs det mycket högtstående kunskaper om systemen, berättar Repo.

Företaget blir internationellt
Företaget startade år 1982 som ett litet företag som hette Iisalmen autokoritehdas. Snart var det Finlands största ambulanstillverkare och gränserna för hur mycket det kunde växa nåddes. I och med att exporten blev mera systematisk bytte företaget namn tio år senare.

- Först öppnades en kanal till Östtyskland. De tyska bilarna togs till Idensalmi, de fick sin utrustning och skeppades tillbaka. Fastän vi redan från början siktade på den internationella marknaden fick devalveringen av marken i början av 1990-talet efterfrågan att explodera. Över en natt blev en dyr bil billig, minns Repo.

I olika länder varierar förutom bilarnas utrustningsbehov också köpprotokollet. Det är tullfrågor, den internationella handelns alla turer och byråkrati så in i norden. Dessutom är konkurrensutsättningarna snabba, de varierar i natur och hela tiden krävs högar med dokumentation. Vi har aktiv kontakt med vår globala försäljningsgrupp både fysiskt och virtuellt.

Från offert till färdig lösning
Repo och ekonomidirektör Mikko Rajamäki berättar att företagets finansieringsbehov har förändrats betydligt de senaste åren. Tidigare köpte till exempel en kommun i Finland en egen bil och lät därefter införa tilläggsutrustningen i den. Nuförtiden köper sjukvårdsdistrikten en färdig bil, dvs. hela paketet. De färdiga bilarna levereras direkt till kunderna.

En ambulans kostar ca 150 000 euro. Bolaget betalar chassit, löner, material och bilarna – dvs. allt till dess att kunden betalar hela räkningen. När de beställda bilarna kan uppgå till 30 och en kund ändrar sig kan processerna bli tunga.

- Vi måste reagera snabbt: vi måste svara snabbt på en offertbegäran så att finansieringen har räknats noga. När begäranden kommer flera på en gång och från olika delar av världen kan driftskapitalet bli ett problem – vi får ju betalt först i efterskott.

När bolaget vuxit har man behövt finansiering
Ekonomidirektör Rajamäki berättar att valutorna, särskilt förhållandet mellan den ungerska forinten och euron är viktigt för företaget

- Som ett internationellt tillväxtföretag får vi driftskapitalfinansiering för större projekt. Den normala kreditlimitfinansieringen i och med att Ungern kom med har underlättat vårt dagliga liv. Terminer och andra derivat i valutahandeln spelar en liten roll, mera inverkar var och när vi fakturerar.

På grund av de ökade finansieringsbehoven och det kapital som är bundet i affärerna är bankerna med i många vändningar i utrikeshandeln. De garantier och den finansiering som hänger samman med affärer sköts av den lokala Sparbanken Optia. Avtalsfinansieringen sköts med hjälp av Finnvera.

- Tillsammans med vår huvudsakliga bank Optia har vi vandrat och vuxit sida vid sida. Samarbetet har gått lysande. Det lokala framträder positivt i beslutsfattandet och byråkratin är mindre. Vi har varit verkligt nöjda, säger Repo och Rajamäki till slut.

• företag