Det lönar sig att satsa på ett positivt första intryck när du säljer din bostad

Sb-Hem tog i april reda på vilka tre saker deras mäklare först lägger märke till när de kommer för att värdera en bostad som kommer till salu. Den viktiga positiva första känslan väcks av att bostaden ger ett ljust intryck, är städad och har en fräsch doft. En rymlig och ren bostad i gott skick imponerar också på mäklaren.

– Bostäder som är i gott skick i välskötta husbolag, där stambyten och andra stora renoveringar har gjorts i tid, är allt mera eftersökta. Fastän bostaden skulle vara hur vacker som helst och nyss renoverad för stora pengar får säljaren inte ut den fulla nyttan av renoveringen om bolaget har försummat underhållet, berättar verkställande direktör Jukka Rantanen på Sb-Hem.

– Ett positivt första intryck ökar såväl mäklarens som den potentiella köparens intresse och förtroende, vilket inte en osnygg trappuppgång eller en fullproppad tambur gör. Därför ska man fästa uppmärksamhet också vid de små detaljerna när man lägger ut sin bostad till försäljning. Själv vänjer man ju vanligen sig och blir blind för golvlister som saknas, stora mängder saker eller den lilla oordningen i bostaden.

– Att ingången till bostaden och gården är städad spelar en stor roll för den första känslan man får. Om det finns sprickor i fasadrappningen, området framför trappan är mörkt och skräpigt och om dessutom hissen är i olag börjar larmklockorna ringa hos dem som kommer för att se på bostaden. Åtminstone skulle jag själv börja fundera på vad som är fel om man inte sköter om bolaget och försummar det normala underhållet, säger Rantanen. – En av våra mäklare konstaterade också att de 13 första sekunderna av det första besöket är avgörande. Det som har störst inverkan på försäljningen både när man säljer aktielägenheter och hus är att bostaden ger ett städat intryck, är i gott skick och att renoveringar och underhållsåtgärder har gjorts i rätt tid.

– Mäklaren värderar bostaden som en potentiell köpare, intresserat och ”kallt”, utan känsloband. Mäklaren är skyldig att noga bekanta sig med fakta om bostaden och beakta husbolagets eller fastighetens skick, reparationshistoria och kommande reparationsbehov när hen ger sin prisuppskattning. För mäklaren behöver man inte städa bostaden. Som proffs kan hen se och bedöma helheten. En bostadsköpare däremot kan vända i dörren bara för att bostaden luktar instängt och ger ett ostädat allmänt intryck.

Ett nytt hem ska vara bekymmerslöst, enkelt och ge god stämning

– Jämfört med tidigare är det för tillfället svårare att sälja objekt som kräver renovering. Många har varken tid eller förmåga att själv börja renovera. Dyra stambyten och behov av ytterligare reparationer som kommer fram i anslutning till dem skrämmer bostadsköparna. Att det blivit betydligt svårare att få renoveringslån i och med att lånetaket trätt i kraft inverkar också, säger Rantanen.

– De som letar efter en ny bostad vill ha ett inflyttningsklart hem utan renoveringsbesvär. Bostäder som är i gott skick, är rätt nya eller just renoverade går nu bra åt.

Enligt Sb-Hems mäklare har boendekostnaderna allt större inverkan på försäljningen. Bostadens energieffektivitet inverkar direkt på boendekostnaderna och på hur ekologiskt boendet är, liksom goda trafikförbindelser och närheten till tjänster.

De bilder man lägger upp ska motsvara verkligheten

– Om bilderna inte motsvarar verkligheten kan en potentiell köpare som kommit till en visning bli ordentligt besviken och förargad över det tidskrävande, onödiga besöket. Ju mera inflyttningsklar, rymlig och ren bostaden verkar vid första ögonkastet desto bättre. Detta gäller också bostadsinvesterare som det för tillfället finns många av.

– Proffsigt tagna, eleganta försäljningsbilder och den föreställning de ger har hela tiden en allt mera avgörande betydelse när man ska sälja sin bostad, eftersom det första urvalet nästan alltid görs på nätet. Också våra mäklare rekommenderar att säljaren fräschar upp bostadens allmänna intryck och gömmer undan onödiga saker och möbler. Folk kommer inte för sakernas skull för att titta på bostaden, påminner Rantanen.

Ta kontakt och be om mera information:
Verkställande direktör Jukka Rantanen, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi