​Fem tips för blivande företagare

I början av företagarbanan är det mycket man ska fundera på och ta reda på. Som hjälp har vi lyft upp fem viktiga nycklar till framgång. Och glöm inte att Sparbanken gärna hjälper dig i alla frågor som gäller företagande!

När du gör upp kalkyler ska du vara realistisk. Kom ihåg att också räkna en sådan ersättning till dig själv att din egen ekonomi rullar på. Efter företagets kostnader och skatter ska det under strecket ännu finnas kvar en summa som täcker amorteringar och räntor. Om man inleder företagsverksamhet alltför skulddrivet leder det lätt till en kassakris, dvs. pengarna tar helt enkelt slut. Det kan få också en god idé att slockna. Var beredd på att du sannolikt kommer att behöva satsa egna pengar.

Fundera på hur din egen ekonomi klarar sig om företaget ännu inte i början ger dig inkomst. Vilka är familjens övriga inkomster? Är det till exempel möjligt att få amorteringsfritt för familjens lån? Kom ihåg att inte blanda ihop egna pengar och firmans pengar.

Din affärsidé ska skapa värde för kunden. Det räcker inte att du tycker att din idé är lysande utan du måste se kritiskt på den. Fundera till exempel på om produkten/tjänsten sparar pengar eller tid till exempel genom någon ny verksamhetsmodell. Har produkten högre kvalitet än vad som finns på marknaden eller passar den på något sätt särskilt väl i tidsandan? Priset är en bra konkurrensfördel men som enda fördel är det lite kortsiktigt. Kom ihåg att världen är full av idéer men hur de förverkligas i praktiken är det som avgör. Friskt vågat är inte alls ännu vunnet!

Har du övervägt att köpa ett redan existerande företag? Chansen att lyckas är större när man driver vidare ett gammalt företag än om man startar ett nytt. Om du beslutar dig för att köpa ett företag är det klokt att ta hjälp av en expert som kan sparra dig när köpepriset ska bildas. Många saker påverkar hur företagets värde fastställs.- Kom ihåg att de pengar du satsar på experthjälp när du köper ett företag kan betala sig mångfalt tillbaka.

Sist men alls inte minst: se till att du har sparrande och inspirerande människor omkring dig. Det kan vara till exempel bolagspartner, kapitalinvesterare eller andra företagare som har erfarenhet av affärslivet.

Expert här var Maija Koivunen som är företagsfinansieringschef.

• företagare