Hur var 2015 för Sparbankerna?

Sparbanksgruppens och Sparbankernas resultat gavs ut förra veckan. Vi tog oss en närmare titt på hur det ser ut bakom siffrorna i tre Sparbanker.

Verkställande direktör Pirkko Ahonen för Aito Säästöpankki som verkar i Birkaland konstaterar att den goda resultatformen beror på framgångar inom alla affärsområden i fråga om såväl tillväxt, resultat som satsningar på att utveckla verksamheten.

- Tillväxten har kommit uttryckligen genom utvecklingen av tjänsterna och satsningar på kunder och personal, inte med hjälp av sparkurer, påminner hon.

Under fjolåret valde över 3 000 nya kunder Aito Säästöpankki till sin bank.

- Det betyder över tusen drömmar om ett nytt hem som förverkligats med vår hjälp. Tusentals personer för vilka vi lyckades skräddarsy en placeringsplan som passar just dem. Kunder som testade hur bra och snabba våra tjänster är. Det att vi är flexibla och lyssnar på kunden och att vår personal mår bra och är engagerade i sitt arbete syns som ökade kundflöden, gläder sig Ahonen.

Aito Säästöpankkis alla kontor betjänar kunder vid behov under morgnar och kvällar. Vi kommer även i fortsättningen att reagera snabbt på förändringar i servicebehovet och servicetiderna.

- Vi är kända för våra lokala bankservice där en människa möter en annan människa. Att kunderna är nöjda och har tidsenliga tjänster utgör navet i allt vi gör: för oss är varje kund en premiumkund.

- Efter att vi utvidgade öppettiderna för vårt kontor på Kauppakatu har alla kvällstider hela tiden varit bokade. Vi vill erbjuda kunderna fria servicetider så att de kan besöka banken när det passar deras kalender. Den elektroniska tidsbokningen gör att kunderna i hemmasoffan kan boka en tid direkt i den bekanta kundrådgivarens kalender, när de behöver råd av en expert, säger Ahonen.

Antalet anställda har ökat i banken under de tre senaste åren.

- Vi kan delta i kundens alla livsskeden bara om vi kan erbjuda heltäckande lösningar för varje skede. Förutom i frågor kring sparande och familjejuridik är vi våra kunders partner förutom i stora anskaffningar också när det är fråga om mindre finansieringsbehov. I fortsättningen kommer vi att tillhandahålla ett bredare urval av tjänster också för företag och företagare.

Aito Säästöpankkis kontor går inte på sparlåga heller på sommaren eftersom banken igen anställer 14 studerande som sommarjobbare. Dem kan man erbjuda jobb också på vintern vid sidan av studierna.

Jubileumsåret firades i positiva tecken i Åbo

I Liedon Säästöpankki som verkar i Åbonejden var 120-årsjubileumsåret ett år av positiv utveckling.

- Tack vare vårt omfattande förnyelseprojekt har privat- och företagskunderna i Sparbanken tillgång till en mångsidigare nätbank och Sb-mobilbank, ett betalkort som ger möjlighet till kontaktlös betalning, elektronisk tidsbokning dygnet runt samt en ny telefontjänst. Kunderna kan sköta sina ärenden mobilt i princip var och när som helst. Våra mobila tjänster kompletteras i Liedon Säästöpankki dessutom av ett exceptionellt stort kontorsnät med nio kontor på sju orter, berättar verkställande direktör Jussi Hakala.

– Kunderna kan till exempel boka en tid elektroniskt till vår Ekonomistund som blir allt populärare och som nästan utan undantag får positiv respons av våra kunder. Under Ekonomistunden får våra kunder tips om hur de ska hantera sin ekonomi och trygga sin framtid.

Sparbankernas sammanslutning som bildades för ett år sedan ger Sparbankerna möjlighet till förmånligare och långfristigare kapitalanskaffning på penningmarknaden och tack vare det kan också Liedon Säästöpankki erbjuda sina kunder konkurrenskraftiga produkter från bolån för privatkunder till finansieringslösningar för företag, påminner han.

– Årligen delar vi ut en del av våra vinstmedel till välgörenhet i enlighet med sparbankernas ursprungliga tanke. Genom ökad kreditgivning till företag stöder vi det lokala välståndet och ger företagen möjligheter att skapa nya arbetsplatser i vår region, berättar Hakala.

I Nooa Sparbank hörs kundens röst

Nooa Sparbank som verkar i huvudstadsregionen och Kervo och Träskända förnyade i fjol flera av sina kontor.

- Vi tror att man också i framtiden behöver platser för fysiska möten. Vårt koncept med Pop up-kontor som vi lanserade i fjol fick ett varmt mottagande och vi kommer också i fortsättningen att poppa upp på lämpliga ställen. Vi träffar också gärna våra kunder hemma hos dem eller på deras arbetsplatser om det passar bättre in i deras vardag. Vi vill inte tvinga kunderna att använda bara en tjänstekanal utan vi erbjuder många möjligheter för kunderna att öka sin ekonomiska sinnesro – från hembesök till mobila tjänster, säger verkställande direktör Tommi Rytkönen.

Nooa Sparbank fortsätter att utveckla sina tjänster i enlighet med kundernas önskemål.

- Vi utvecklar våra tjänster vidare så att de är tillgängliga längre än tidigare i alla tjänstekanaler. Vårt mål är att vara närvarande från åtta på morgonen till åtta på kvällen, på den plats och det sätt som kunderna väljer. Nooa Sparbank utvecklas utifrån kundresponsen och vi involverar kunderna i utvecklingen av banken även i fortsättningen. Bankerna ska vara flexibla i människans vardag, inte tvärtom. Kunden utgör navet i all verksamhet och utveckling, lovar Rytkönen.

I år koncentrerar sig banken särskilt på att utveckla kundrelationerna och förbättra kundernas bankupplevelse. Banken vill växa på alla centrala verksamhetsområden: bostadsfinansieringen i huvudstadsregionen, tjänster för att spara och placera samt företagarbanken.