​Sparande – mycket mera än att samla på slantar

"Sparande lönar sig alltid, det är fakta," konstaterar Sparbankens placeringschef Pia Liinavuori.

Sparbanken hjälper med att göra sparandet så avkastande som möjligt, från den första spargrisen. På så sätt uppfylls målen snabbare. Vi ställde några frågor till Pia, som till exempel kan hjälpa när du börjar spara till en amerikansk bil eller för någon annan dröm du har.

Varför lönar det sig att spara?

"Det ger trygghet för överraskande situationer och ger alternativ för planering av framtiden. Den som är intresserad av bilar kan till exempel med hjälp av sina besparingar ta några månaders sabbatsledighet och tona sin bil fast från morgon till kväll. Även i överraskande situationer, till exempel vid byte av yrkesbana, insjuknande eller familjetillökning har den som har besparingar mera friheter att handla. Det är skäl att också förbereda sig för pensionstiden i god tid."

Hurudana spartips skulle du ge åt den som drömmer om en amerikansk bil?

"Jag skulle samla ihop köpeskillingen med Sparförsäkringen, för i den koncentreras egentligen alla olika sparalternativs bästa egenskaper. Att iståndsätta en bil är ett långsiktigt arbete. Från Sparförsäkringen kan man lyfta sparat kapital under resans gång. Lyftandet minskar först alltid det sparade kapitalet, inte avkastningen, och lyftandet av kapital är skattefritt.

Inne i Sparförsäkringen kan man skaffa olika placeringsobjekt, fast aktie- eller räntefonder. Dessa kan bytas under resans gång utan kostnader. Om till exempel placeringarna på aktiesidan har gett bra avkastning, kan de överföras i trygghet till räntesidan. Sparbeloppet kan minskas och förstoras eller fast sätta ett större engångsbelopp.

Om man eftersträvar en 30 000 euros bil, så skulle 100 euros månadssparande i en aktiefond ge köpeskillingen på 12-13 år. Om man vill ha bilen om fem år, borde man spara 400 euro i månaden. En bil för tiotusen, som man själv småningom iståndsätter, kunde man skaffa med en hundrings månadssparande om cirka sex år."

Kan vem som helst spara och placera?

"Många tror, att för sparande och placering behövs mycket pengar. I verkligheten kan sparandet inledas även med små belopp. När sedan potten har vuxit större, kan man börja placera den på olika sätt. Om man till exempel sätter 20 euro i månaden på ett sparkonto, kan man därifrån placera besparingen i en fond, alltid när man har sparat 50 euro. Alla som har regelbundna inkomster kan i allmänhet vid behov åtminstone spara lite."

Hurudana alternativ finns för sparande?

"Sättet att spara väljs alltid enligt situationen. Sparbeloppen inverkar naturligtvis, och det om man sparar för en viss dröm eller i största allmänhet för framtida trygghet. Fondsparande, försäkringssparande och aktier är ganska allmänna sparformer. Man kan också spara i till exempel aktiedepositioner och placeringsobligationer. Sedan, när redan lite besparingar har ihopsamlats, kan man börja fundera på besparingarnas placering. Vi hjälper gärna kunderna att hitta de bästa sätten att spara."

Hur inleder man planeringen av sparandet i Sparbanken?

"Sparbankens Ekonomistund är en gemensam planeringstid, där man går igenom kundens livscykel från nuläget långt in i framtiden. Vi diskuterar om målsättningar och familjesituationen och funderar tillsammans, en hurudan plan skulle hjälpa i detta fall. Jag har många sorters situationer lösta med det, att man lyckats spara pengar eller inlett sparandet."

Och hur är det, sparar du själv?

"Jag har en pensionsförsäkring och fondsparar för barnen samt åt mig själv. Utöver dessa sätter vi tillsammans med en arbetskamrat 35 euro varje månad via sparkonto i en fond. Besparingarna töms alltid med jämna mellanrum till exempel för en kryssning eller ett spa-veckoslut. Följande gång åker vi till Nice. Vi fick flyg och inkvartering ihop sparat på två år och över blev ännu en reskassa. Detta inverkar inte på familjens normala ekonomi, för besparingarna har insamlats under en lång tid."