​Sparbankerna har nöjda kunder

Två färska ansedda och oberoende undersökningar understryker att Sparbankerna har nöjda kunder.

Sparbanksgruppens Sparbanker har bank- och finansbranschens näst nöjdaste privatkunder i Finland. Det framgår av Epsi Ratings årliga bank- och finansundersökning som publicerades den 3 oktober 2016. Undersökningen mäter bolagens kundnöjdhet och kundlojalitet samt vad som påverkar dem.

Mellan de banker som tog de två bästa placeringarna var skillnaden mycket liten: ettan POP Banken hade indextalet 82 för privatkunder och Sparbanken 81,6. Kundnöjdheten mättes med ett index där det bästa resultatet är 100 och 75 mycket god nivå.

Epsi Rating Finlands verkställande direktör Tarja Ilvonen berättar att privatkunderna i årets undersökning uppskattar att bankerna är lokala, nära och pålitliga.

Fastän finländarna i en nordisk jämförelse fortfarande är mycket nöjda (73,1) med de banktjänster de får har kundernas förväntningar sjunkit med hela fem indexpoäng och bara för två banker steg bedömningarna. Sparbanken gick kraftigast motströms: indextalet steg klart mest (1,1 poäng) bland bankerna. Sparbanken som steg från fjolårets tredje plats nästan till toppen höjde såväl sin image som den upplevda produktkvaliteten. Också i innovativitet var den i topp tre.

I undersökningen framkom också att fastän största delen av kunderna använder digitala kanaler så uppskattas personliga möten fortfarande: de kunder som har en egen kontaktperson i banken är nöjdare än andra.

Sparbankerna bästa kundupplevelseindex

Undersökningen Asiakkuusindeksi som publicerades förra veckan visar på motsvarande sätt att Sparbankerna hade den bästa kundupplevelsen bland bankerna och näst bästa bland alla företag. Dessutom rekommenderar Sparbankernas kunder sin bank mest. Undersökningen är Finlands största årliga undersökning av de finländska företagens kundlojalitet.

Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri, vad berättar de här resultaten?

– Resultaten berättar att finländarna uppskattar en bank som bryr sig om sina kunder som människor och kunder och inte bara om deras plånböcker. Finländarna uppskattar en bank som lyssnar, betjänar och ger råd. De uppskattar en kunnig och professionell partner.

– De berättar också att ett långsiktigt arbete för att trygga kundernas välstånd ger resultat och våra kunder uppskattar Sparbankernas sätt att vara tillsammans med dem, säger Kämäri och fortsätter:

– Härifrån är det fint att gå mot ett framgångsrikt år 2017.

I Epsi Ratings Bankundersökning deltog 1 922 privatkunder i åldern 18–79 år som bor i Finland, samt 1 183 företagskunder. Telefonintervjuerna gjordes 4.8–15.9.2016.

Datainsamlingen till ASML:s och Avaus Marketings årliga undersökning gjordes av Norstat i juni 2016. Enkäten besvarades av över 2 500 konsumenter och från företag samlades ca 6 800 svar in.