​Sparbanksgruppen utvidgar till Seinäjoki

Ylihärmän Säästöpankkis verkställande direktör Jarmo Rinta tror att Seinäjoki är ett tydligt steg för banken att växa. Också Sb-Hem-företagarna Jussi Uitto och Mikko Jantunen ser fram emot samarbetet.

Ylihärmän Säästöpankki öppnar ett kontor i Seinäjoki i sommar. Kontoret öppnas i början av juli innan den riksomfattande bostadsmässan startar (8 juli) och före tangomarknaden (6–10 juli) i centrum av staden på adressen Kalevankatu 12. Verkställande direktör Jarmo Rinta och Sp-Hems fastighetsförmedlingsföretagare Jussi Uitto och Mikko Jantunen räknar med att det nya kontoret och fastighetsförmedlingen i Seinäjoki ska sysselsätta ca åtta experter inom finans- och fastighetsbranschen.

Verkställande direktör Jarmo Rinta berättar att den huvudsakliga orsaken till utvidgningen är att Ylihärman Säästöpankki som hör till Sparbanksgruppen vill växa. Han ser Seinäjoki som ett attraktivt och växande ekonomiskt område samt betydande regionalt centrum. Dessutom säger han att det skulle vara så gott som omöjligt att utvidga verksamheten i Södra Österbotten utan att etablera sig i Seinäjoki eftersom folk och bankens nuvarande kunder i enlighet med den allmänna trenden i regionen flyttar till tillväxtcentra.

– Seinäjoki är tillväxtcentrat i vår region och dit flyttar hela tiden mera människor framför allt från närregionen. Också geografiskt är staden vårt närmaste tillväxtcenter som inte har ett kontor i en Sparbank som hör till Sparbankernas sammanslutning och som för oss är en vettig riktning att växa i. Redan nu bor en betydande del av våra kunder i Seinäjoki.

– Dessutom tror vi att de banktjänster som ges i ett traditionellt kontor fortfarande har sin plats och kan ge kunderna betydande mervärde. Det finns alltjämt människor som behöver och uppskattar tjänsterna och gärna ger vi dem också de utmärkta Sparbanksupplevelserna. Vårt mål är att vi ska ha kontoret klart och i full gång från början av juli. Kontoret är, med undantag av kontanta pengar, ett s.k. fullservicekontor, säger Rinta.

Sb-Hem återvänder till Södra Österbotten
Ihop med Ylihärmän Säästöpankki flyttar också Sparbankernas fastighetsförmedlingskedja Sb-Hem, som redan inledde sin verksamhet i Seinäjoki i början av maj.

– Mikko och jag är verkligen entusiastiska över att vi får föra Sb-Hem tillbaka till Seinäjoki. Båda har vi ett gediget kunnande inom fastighetsförmedlingsbranschen så kunderna kan lita på att de av oss får yrkeskunnig och personlig service i allt som berör bostadsbyte. Det intima samarbete som vi nu inleder med Ylihärmän Säästöpankki ger våra kunder möjlighet till en heltäckande serviceupplevelse där alla tjänster i anslutning till bostadsbyte finns under samma tak, säger Sb-Hem-företagaren Jussi Uitto.

Verkställande direktör Jarmo Rinta ser också fram emot det kommande samarbetet med Sp-Hem-företagarna.

– Företagarna har en gedigen bakgrund och har visat prov på framgångsrik verksamhet. Dessutom tror vi på samarbetets kraft. Med hjälp av det kan vi få vår del av bolånemarknaden och den fungerande och livliga bostadsmarknaden i Seinäjoki. Samarbetet med Sb-Hem är naturligt eftersom också kunden vinner på att få professionell, snabb och tillförlitlig service under samma besök. Samarbetet innebär också kostnadsbesparingar som gynnar alla parter.

Ytterligare information lämnas av:

Ylihärmän Säästöpankki
Verkställande direktör Jarmo Rinta,
jarmo.rinta@saastopankki.fi, tfn 020 758 2400

Sb-Hem-företagarna
Jussi Uitto (jussi.uitto@spkoti.fi), tfn 0400 353 017
Mikko Jantunen (mikko.jantunen@spkoti.fi), tfn 0400 283 665

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 23 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank Abp och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1200 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi

• sb-hem