Teckningen av indexlånet Sparbanken kinesiska storbolag har börjat

Sparbanksgruppen har lanserat indexlånet Sparbanken kinesiska storbolag. Det är ett ca femårigt kapitalgaranterat masskuldebrevslån vars avkastning följer en balanserad aktiekorg av finländska företag. Avkastningen på de fyra aktier som utvecklas bäst i korgen är fast 30 procent under lånetiden.

”Vi tror att tillväxten i den kinesiska ekonomin tar fart igen efter ett långsammare 2012. Exporten från Kina slår nya rekord samtidigt som den inhemska efterfrågan ökar i Kina. Kina är till största delen ännu ett utvecklingsland så det finns utrymme för tillväxt även kommande år. Med bilarna och de bättre bostäderna växer detaljhandeln för bensin och energi. De allt förmögnare kineserna kommer att kräva allt mera bank- och finansieringstjänster. Datatrafiken utvecklas ytterligare när efterfrågan på bredbands- och kabeltv-tjänster ökar. Också turismen i och från Kina kommer att öka när det blir pengar över efter att de grundläggande behoven har tillgodosetts”, konstaterar man i Sp-Fondbolags analys.

Aktiekorgen innehåller tio kinesiska storbolag med lika vikt: Bank of China, Cathay Pacific Airways, China Mobile, China Petroleum and Chemical, China Telecom Corp, CLP Holdings, Hong Kong and China Gas, HSBC Holdings, Huaneng Power International och PetroChina Co.

Indexlån är alltid förknippade med risker. Kapitalgarantin gäller bara på förfallodagen. Om aktiemarknaden utvecklas ogynnsamt blir det ingen avkastning. Om emittenten hamnar på obestånd kan placeraren förlora den möjliga avkastningen helt eller delvis samt det placerade kapitalet delvis när masskuldebrevet förfaller till betalning i förtid. Om depositionsbanken hamnar på obestånd kan placeraren förlora det placerade kapitalet helt eller delvis.

Indexlånets teckningstid är 18.2.–22.3.2013 och teckningskursen 100 eller 110 procent. Minimiteckning är nominellt 1 000 euro. Teckningsställen är Sparbankernas kontor. Emittent är Royal Bank of Scotland PLC (RBS) och depositionsbank Nooa Sparbank Ab.

Ytterligare information:

Sparbanksförbundets utvecklingsdirektör Harri Mattinen, tfn (09) 5480 5210 och e-post harri.mattinen@saastopankki.fi.

• nya produkter och tjänster
  • placerande