Teckningen av indexlånet Sparbanken Nordiska Bolag har börjat

Sparbanksgruppen har lanserat indexlånet Sparbanken Nordiska Bolag. Det är ett ca femårigt kapitalgaranterat masskuldebrevslån vars avkastning följer en balanserad korg av underliggande variabler på de nordiska aktiemarknaderna. Avkastningen på de fyra aktier som utvecklas bäst i korgen är fast 30 procent under lånetiden.

Aktiekorgen innehåller tolv internationellt verkande storbolag på de nordiska aktiemarknaderna och de har alla lika stor vikt: AstraZeneca, Orkla, Tele2, Fortum, Statoil, Novo Nordisk, Skanska, Hennes & Mauritz, TeliaSonera, UPM Kymmene, Securitas och Sampo.

”De nordiska länderna hör till den grupp länder i Europa som sköter sig bäst. Regionen utgör en stabil och säker miljö för regionens företag. De osäkra tiderna framförallt i Europa ger de marknadsledande bolagen i vår aktiekorg en möjlighet att öka sin marknadsandel och förbättra sin lönsamhet på bekostnad av de svagare konkurrenterna. När världsekonomin börjar svänga uppåt brukar de nordiska aktierna stiga snabbare än många stora aktieregioner. För dem som sparar på lång sikt ger aktiernas nuvarande låga värderingsnivåer och tillväxtmöjligheterna på de internationella marknaderna en ypperlig placeringsmöjlighet”, konstateras i Sp-Fondbolags bedömning.

Indexlån är alltid förknippade med risker. Kapitalgarantin gäller bara på förfallodagen. Om aktiemarknaden utvecklas ogynnsamt blir det ingen avkastning. Om emittenten hamnar på obestånd kan placeraren förlora den möjliga avkastningen helt eller delvis samt det placerade kapitalet delvis när masskuldebrevet förfaller till betalning i förtid. Om depositionsbanken hamnar på obestånd kan placeraren förlora det placerade kapitalet helt eller delvis.

Indexlånets teckningstid är 27.8.–5.10.2012 och teckningskursen 100 eller 110 procent. Minimiteckning är nominellt 1 000 euro. Teckningsställen är Sparbankernas kontor. Emittent är Royal Bank of Scotland PLC (RBS) och depositionsbank Nooa Sparbank Ab.

Ytterligare information:
Sparbanksförbundets utvecklingsdirektör Harri Mattinen, tfn (09) 5480 5210 och e-post harri.mattinen@saastopankki.fi.

• nya produkter och tjänster
  • placerande