​Vi har nått en milstolpe: Sparbankens fonder har redan över 150 000 kunder

Intresset för Sparbankens fonder har vuxit kraftigt de senaste åren. Även i år har vi fått tusentals nya kunder och antalet andelsägare har stigit över 150 000.

Den 16 juni nådde vi milstolpen för 150 000 kunder. Dessutom har det kapital som Sp-Fondbolag förvaltar också vuxit kraftigt. I slutet av maj 2016 uppgick det till 1,6 miljarder euro, vilket är 13,7 procent mera än för ett år sedan. När man inkluderar den förmögenhet som förvaltas med kapitalförvaltningsavtal uppgick de förvaltade tillgångarna till 2,2 miljarder euro. Antalet andelsägare i fonderna ökade under året med 10,5 procent.

– Omständigheterna för fonderna att växa har varit gynnsamma de senaste åren när räntenivån varit rekordlåg och aktiekurserna stigit sett i ett längre perspektiv. Sparbankernas kunder har på allvar fattat tycke för fondsparande. Och eftersom andelsägarna till största delen är hushåll utvecklas kapitalet stadigt. Man behöver inte vara nervös för vad de internationella institutionella investerarna plötsligt gör, säger verkställande direktören för Sp-Fondbolag Hannu Ruotsalainen.

– Våra fonder har funnits på marknaden sedan år 2003. Under de tretton åren har vårt namn blivit bekant och våra fonder har befäst sin ställning som hela folkets fonder. Vi vill därför tacka våra kunder för det förtroende de visat oss. Härifrån är det bra att fortsätta.

Målet är att ytterligare växa såväl i antal andelsägare som i kapital
– Vårt nästa mål är 200 000 andelsägare och ett förvaltat kapital på tre miljarder euro. Målet är helt realistiskt eftersom vi har mycket yrkesskickliga och erfarna portföljförvaltare i vars händer fonderna har gett en konkurrenskraftig avkastning. Till exempel är vår fond Småföretag i avkastningsstatistiken obestridlig etta i sin egen klass. Dessutom lanserar vi också nya produkter, den senaste var vår fond Sparbanken Fastighetsaktie Europa som placerar i fastigheter och infrastruktur och som lanserades i våras, säger Ruotsalainen.

Individuell kapitalförvaltning och placeringsrådgivning också för krävande behov
Sp-Fondbolag Ab som förvaltar Sparbankens fonder är ett placeringsfondsbolag som ägs av Sparbankerna och erbjuder Sparbankerna och deras kunder fond- och kapitalförvaltningstjänster. Fonderna kan tecknas genom Sparbankernas kontor eller nätbank. Sp-Fondbolag har ca 30 anställda.

För fem år sedan utvidgade bolaget sin verksamhet också till diskretionär kapitalförvaltning. De här tjänsterna erbjuds framför allt till Sparbankerna och deras kunder i samarbete med bankerna. Verksamheten har utvecklats att särskilt beakta kapitalförvaltningsbehoven hos de institutioner (kommuner, församlingar, stiftelser etc.) som verkar på bankernas verksamhetsorter

• sparande
  • placerande