23.11.2011 Finansieringsbranshen nådde enighet

Finansbranschens Centralförbund, Fackförbundet Pro, De Högre Tjänstemännen YTN och Nordea Union Finland (Nousu) godkände 22.11.2011 en förhandlingslösning för finansieringsbranschen. Uppgörelsen innebär att strejk- och lockouthoten inom branschen drogs tillbaka.

Det nya kollektivavtalets giltighet är 25 månader, dvs. avtalet gäller till 30.11.2013. Avtalet ligger på samma nivå som ramavtalet, men beaktar branschens specialdrag.

- Efter långa förhandlingar fick vi för finansieringsbranschen en ansvarsfull helhetslösning, som tryggar arbetsfreden för två år i en verksamhetsmiljö som blivit allt mera ekonomiskt utmanande. Det nya avtalet innehåller en moderat allmän höjning och betonar också en företagsspecifik lönesamtalsmodell, konstaterar Pasi Kämäri, som är ordförande i FC:s arbetsmarknadsdirektion.

Ytterligare uppgifter: FC:s arbetsmarknadsdirektionsordförande Pasi Kämäri, tel. 0500 688 222.

Till Sparbanksgruppen hör 33 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Egna kontor finns det ca 210 och via samarbete har kunderna tillgång till över 400 kontor, 200 service- och betalautomater och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja sparande och kundernas ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. År 2011 var rörelsevinsten 65,4 miljoner euro, kapitaltäckningen 22,1 % och kundantalet 587 000. www.sparbanken.fi