Ändringar i sparbanksfondernas portföljförvaltning

Under 2010 höjde Sp-Fondbolag sin servicenivå och sitt kunnande i kapitalförvaltning genom att bygga upp en egen kapitalförvaltningsenhet. Förvaltningen av placeringsfonderna Sparbanken Finlands, Sparbanken Östersjöns, Sparbanken Europas, Sparbanken Ränta Plus, Sparbanken Långräntas och Sparbanken Korträntas portföljer övergår den 1 februari 2011 till Sp-Fondbolag Ab:s egna portföljförvaltare och utläggningen av fondernas portföljförvaltning på SEB Gyllenberg Asset Management Ab slutar.

Portföljförvaltningens placerande personal har sammanlagt över 70 års erfarenhet av portföljförvaltning i nio olika kapitalförvaltningshus i Finland. Portföljförvaltarnas ansvarsfördelning är följande:

Kapitalförvaltningsenheten leds av marknadsstrateg Miska Kuhalampi, CFA. Miska har 12 års erfarenhet av kapitalförvaltning hos bl.a. Aktia och Ålandsbanken.

För portföljförvaltningen av placeringsfonderna Sparbanken Finland och Sparbanken Östersjön svarar Olli Tuuri, CEFA. Han har över 20 års erfarenhet i branschen bl.a. som kapitalförvaltare hos SEB Gyllenberg.

För portföljförvaltningen av placeringsfonden Sparbanken Europa svarar ekon.mag. Johan Hamström. Han har varit portföljförvaltare i Aktias och Ålandsbankens kapitalförvaltning i över 5 år.

För portföljförvaltningen av placeringsfonden Sparbanken Ränta Plus svarar ekonom Ilari Härkönen. Ilari har 27 års erfarenhet av uppgifter i värdepappersbranschen bl.a. som dealer och portföljförvaltare bl.a. hos Postbanken, Veritas/Hiisi och eQ-Bank.

För portföljförvaltningen av placeringsfonderna Sparbanken Långränta och Sparbanken Kortränta svarar Mikko-Pekka Rautiainen, CFA. Han har över fem års erfarenhet som portföljförvaltare hos Carnegie och Evli.

Portföljförvaltningen av de övriga fonderna fortsätter tills vidare som tidigare.

Till Sparbanksgruppen hör 33 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Egna kontor finns det ca 210 och via samarbete har kunderna tillgång till över 400 kontor, 200 service- och betalautomater och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja sparande och kundernas ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. År 2011 var rörelsevinsten 65,4 miljoner euro, kapitaltäckningen 22,1 % och kundantalet 587 000. www.sparbanken.fi