Antti Toivanen utnämnd till verkställande direktör för Sb-Hem

Tradenom Antti Toivanen (36) har utnämnts till verkställande direktör för Sb-Hem. Han tillträder den 25 februari 2013. Sb-Hem är en fastighetsförmedlingskedja som hör till Sparbanksgruppen och den grundades 2010.

Antti Toivanen har lång erfarenhet av fastighetsförmedling. Han har i nio år varit i Huoneistokeskus tjänst. Toivanen inledde sin karriär på Huoneistokeskus som fastighetsmäklare 2001–2003. Åren 2003–2006 arbetade han på Hämeenlinnan Seudun Osuuspankki som företagsfinansieringschef. År 2006 återvände han till Huoneistokeskus och hade därefter flera krävande uppgifter såsom försäljnings-, plats- och fältchef. Till Sb-Hem kommer han från platsen som Huoneistokeskus affärsdirektör där han ansvarade för företagets hela affärsverksamhet i Finland.

”Sb-Hem är ett modernt fastighetsförmedlingsföretag i kraftig tillväxt med potential att bli ett av de mest betydande fastighetsförmedlingsföretagen i Finland. Sparbanksgruppen har en genuin vilja att satsa på företagets kvalitet med en långsiktig strategi och sålunda förbättra utbudet av tjänster för de egna kunderna. Dessutom är Sb-Hems moderna affärsmodell som satsar på företagande framtidens melodi också i en framgångsrik fastighetsförmedlingsverksamhet”, motiverar Antti Toivanen.

Sb-Hem har under sina två första verksamhetsår expanderat kraftigt. Bolaget som fungerar på franchisingbasis öppnade sitt första verksamhetsställe i början av 2011 och för tillfället finns det redan på 53 orter i huvudsak i sydöstra, sydvästra och södra Finland. Kedjan sysselsätter ca 150 personer, i centralbolaget fyra. Bolagets mål är att expandera ytterligare och inom de närmaste åren vara bland de fyra största fastighetsförmedlingskedjorna i Finland.

Sb-Hems verksamhet baserar sig på en modell där man som partner väljer självständiga lokala företagare. De i sin tur får den lokala Sparbankens fulla stöd och tillgång till Sparbankens varumärke i sin verksamhet. Sparbankernas geografiska nät gör att kedjan kan växa kraftigt. Sparbankerna har 206 verksamhetsställen i hela Finland.

”Vår affärsmodell som baserar sig på franchisingföretagande fungerar utmärkt. När de gått med i Sb-Hem har många etablerade förmedlare samtidigt kunnat utvidga sin verksamhet”, berättar ordföranden för Sb-Hems styrelse, Etelä-Karjalan Säästöpankkis verkställande direktör Jarmo Partanen.

”Antti Toivanen är rätt val som verkställande direktör för Sb-Hem Ab. Han har en stor riksomfattande erfarenhet av fastighetsförmedling på centrala poster. Dessutom har han också jobbat i finanssektorn”, konstaterar Partanen.

Ytterligare information lämnas av:

Jarmo Partanen, Sb-Hems styrelseordförande, tfn 040 834 5931 och
e-post jarmo.partanen@saastopankki.fi.

Antti Toivanen, Sb-Hems verkställande direktör, tfn 050 3175 777, antti.toivanen@spkoti.fi