​Efterfrågan på bostäder och antalet bostadsaffärer ökar 2017

Närmare 80 procent av mäklarna på Sb-Hem har uppskattat att bostadsmarknaden tilltar ytterligare under 2017 och att antalet bostadsaffärer ökar med 3–5 procent jämfört med 2016. Finländarnas förtroende för den egna ekonomin och Finlands ekonomi samt för en positiv sysselsättningsutveckling är starkast på åratal. Det avspeglas genom att de som söker ett nytt hem är mindre osäkra vid köp av bostad och genom att antalet bostadsaffärer ökar måttligt, enligt vår färska personalenkät, säger Jukka Rantanen som började som vd för Sb-Hem i november 2016.

– Nu finns det fler positiva tecken på att tillväxten på bostadsmarknaden tilltar. Efter de svåra åren återhämtar sig Finlands ekonomi äntligen och BNP förväntas öka med 1,4 procent i år. Sysselsättningsutsikterna är också mer positiva än på åratal och räntorna rekordlåga troligen rätt länge ännu, säger Rantanen.

Konsumentbarometerns förtroendeindikator är en av de viktigaste drivkrafterna för bostadshandeln och har enligt Statistikcentralens senaste offentliggörande (27 december 2016) stigit till toppnivån. Finländarna är nu mycket mindre osäkra om framtiden och den egna arbetsplatsen och ekonomin och många vågar fatta allt mer djärva beslut även när det gäller att byta bostad. Mer positiva ekonomiska utsikter och en låg räntenivå lockar finländare i olika ålder och i olika livssituationer att förverkliga sina drömmar om att byta bostad eller boningsort, köpa en första bostad eller en större familjebostad.

– Mer än 95 procent av våra mäklare har uppskattat att antalet bostadsaffärer ökar med minst 3 procent i år. Och närmare 90 procent har uppskattat att antalet köpare av första bostad ökar eller förblir oförändrat, säger Jukka Rantanen.

– De senaste åren har bostadsinvesterare köpt små bostäder i flervåningshus i städerna – mitt framför näsan på köpare av första bostad. Läget kan dock nu bli lättare för dessa när investerarnas intresse för börsplaceringar troligen ökar till följd av att ekonomin återhämtar sig och växer, säger den övertygade Rantanen. – Nästan hälften av våra mäklare har uppskattat att efterfrågan på tvåor i flervåningshus blir allra störst, men efterfrågan på småhus och antalet affärer förväntas också öka.

– Den tilltagande, positiva utvecklingen på bostadsmarknaden riskeras för tillfället endast av förändringar i världsekonomin, som är svåra att förutspå, säger Jukka Rantanen. – Det finns fortfarande många globala osäkerhetsfaktorer. Ingen vet vilka konsekvenser till exempel brexit, Trump eller de europeiska bankernas eventuella svårigheter kommer att få för Finlands ekonomi och utvecklingen på den finländska bostadsmarknaden.

Bostäder i flervåningshus som är i gott skick och nära tjänster är mest eftertraktade

– Det faktum att bostaden är i gott skick är ett bra trumfkort vid försäljning. Det är allt svårare att sälja gamla lägenheter som är i dåligt skick. När lånetaket började gälla i fjol blev villkoren för beviljande av lån strängare och det blev svårare att få lån för renovering, säger Jukka Rantanen. – I vår bransch finns det därför kanske en ny uppåtstigande trend att människor låter göra ytrenoveringar i sina bostäder innan de börjar sälja dem. Enligt våra mäklare har detta en positiv effekt på både priserna och försäljningstiden.

Av en mäklarenkät i januari 2017 framgår även att bostadens läge är allt viktigare vid val av ett nytt hem. Polarisering och regional ojämlikhet är sant även på bostadsmarknaden. På köpbeslutet inverkar bra trafikförbindelser och tjänster, men i allt högre grad även framtidsutsikter, allmänt klimat och säkerhet i regionen.

Ta kontakt med oss:

Jukka Rantanen, vd, Sb-Hem Ab
jukka.rantanen@spkoti.fi

• sb-hem
  • boende
  • bostadsmarknaden
  • polarisering

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 55 kontor i Finland.

www.sbhem.fi
www.sparbanken.fi