En stark och lokal Sparbank i Sydösterbotten

Kristinestads, Närpes och Yttermark Sparbanker förhandlar om att gå samman. Bankernas styrelser har undertecknat ett intentionsavtal med avsikten att ytterligare stärka den framtida sparbanks­verksamheten i Närpes, Kristinestad, Bötom och Kaskö genom grundande av ett gemensamt sparbanksaktiebolag, Närpes Sparbank Ab.

Nuvarande Närpes Sparbank, Kristinestads Sparbank och Yttermark Sparbank ombildas till ägarstiftelser som verkar på respektive ort.

Styrelserna i Kristinestads, Närpes och Yttermark Sparbanker har som avsikt att föreslå för bankernas principalkårer att Sparbankerna i Kristinestad, Närpes och Yttermark går samman. Bankernas principalkårer tar beslut i frågan under våren 2014. Om beslutet blir positivt och myndigheterna godkänner planerna, inleder den gemensamma banken sin verksamhet under medlet av 2015.

Bankerna har god lönsamhet och stark ekonomi. Den totala balansen blir över 370 miljoner euro och kapitaltäckningen över 30 %. Den gemensamma bankens egna kapital överstiger 65 miljoner euro. Personalen i bankerna fortsätter som sk. gamla arbetstagare i den nya banken. Den gemensamma banken kommer att ha kontor i Bötom, Kaskö, Kristinestad, Lappfjärd, Närpes centrum, Pjelax, Töjby, Yttermark och Övermark. Alla nio kontor fortsätter sin verksamhet. Kristinestads Sparbank och Yttermark Sparbank bibehålls som bifirmor i Närpes Sparbank Ab.

Syftet med samgången är att trygga tillgången till banktjänster, konkurrenskraften, tillväxten, lönsamheten och effektiviteten också i framtiden. En samgång stärker tillväxtmöjligheterna, kombinerar det starka kunnandet i bankerna och garanterar en mångsidig och heltäckande service för kunderna. Den gemensamma banken är mycket likvid, vilket innebär goda möjligheter att framöver delta också i finansieringen av större kundprojekt.

Den gemensamma sparbanken kan ännu bättre än tidigare gå in för sparbankernas grundläggande uppgift, dvs. främja sparandet och kundernas ekonomiska välstånd samt vara en kraftfull aktör i utvecklingen av verksamhetsområdet och lokalsamhället.

Genom att förena sina resurser får Kristinestads, Närpes och Yttermark Sparbanker en starkare position i den allt hårdare konkurrensen på finansmarknaden. Det som också talar för ett närmare samarbete är regelförändringarna på finansmarknaden, som utöver reglerna för kapitaltäckning och likviditet, även påverkar verksamheten hos traditionella och lokala banker.

Den nya banken betraktas som direkt fortsättning på verksamheten hos de fusionerande bankerna. På så sätt tryggas den över hundraåriga sparbankstraditionen i Sydösterbotten.

Yttermark Sparbanks VD Niklas Näsman och Kristinestads Sparbanks VD Monika Mangs fortsätter som direktörer och Närpes Sparbanks VD Hans Bondén som verkställande direktör för Närpes Sparbank Ab.

Närmare information:

Kristinestads Sparbank, VD Monika Mangs, tel 040 702 3003
Närpes Sparbank, VD Hans Bondén, tel 010 423 9021
Yttermark Sparbank, VD Niklas Näsman, tel 050 585 5749

Till Sparbanksgruppen hör 31 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Egna kontor finns det 200 och via samarbete har kunderna tillgång till nästan 400 kontor, 200 service- och betalautomater och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja sparande och kundernas ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. År 2012 var rörelsevinsten 67,1 miljoner euro, kapitaltäckningen 22,1 % och kundantalet 588 500. www.sparbanken.fi