Esa Jäntti ny VD för Nooa Sparbank

Jäntti kommer från platsen som chef för If Skadeförsäkringsbolags privatkundsförsäljning. Jäntti tillträder som verkställande direktör den 1 augusti 2017.

Nooa Sparbank, som verkar i huvudstadsregionen, har utsett Esa Jäntti till ny verkställande direktör. Jäntti, 45, kommer från uppgiften som chef för privatkundsförsäljningen hos If Skadeförsäkringsbolag. Jäntti har haft olika uppgifter i If Skadeförsäkringsbolag sedan år 2009. Före det var han bland annat VD för BMW Financial Services.

– Jag är superentusiastisk inför det nya jobbet. Nooa Sparbank har vuxit stadigt redan i många år i rad och kundnöjdheten är utmärkt. Målet är att växa också i fortsättningen, för jag tror att det i dagens värld finns en stor efterfrågan på en urban bybank som ställer kundens behov och mötet med kunden i främsta rummet, säger Jäntti.

– Det är verkligen fint att vi som skeppare för Nooa Sparbank får en människa som har mångsidig erfarenhet uttryckligen av uppgifter i anslutning till kundbetjäning. Att förstå kunden och svara på kundens behov är kärnan i Sparbankernas värderingar och i allt som Sparbankerna gör, säger Nooa Sparbanks styrelseordförande Pirkko Ahonen.

På fritiden är Esa Jäntti känd som en passionerad fotbollsspelare. Han är ansvarstränare för Haukilahden Pallos dvs. HooGee:s flickor. Jäntti har i många år jobbat för att främja flickornas fotboll och han har också utbildat sig till Europeiska Fotbollsförbundet UEFA:s tränare på B-nivå.

– Att vara tränare ger mig en enorm dos av nya tankar, energi och kraft för mitt jobb och min vardag. Fotbollen och affärsverksamheten har många likheter. För att människor ska bevara en äkta vilja och iver att lära sig måste man planera verksamheten bra och man måste kunna förklara avsikten med den ordentligt. Annars når man inga resultat, säger Jäntti.

Ytterligare information:
Verkställande direktör Esa Jäntti (från 1.8)
esa.jantti@outlook.com

Styrelsens ordförande Pirkko Ahonen
pirkko.ahonen@saastopankki.fi

Nooa Sparbank på sociala medier:

facebook.com/nooasaastopankki

twitter.com/NooaSp

• jobb

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 23 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank Abp och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi