Henna Mikkonen ny chefsekonom i Sparbanksgruppen

Henna Mikkonen (ekon.mag.) har utsetts till Sparbanksgruppens chefsekonom. Hon inleder sitt arbete 1.8.2019. Mikkonen rapporterar till direktören för kapitalförvaltningstjänster Karri Alameri.

Mikkonen kommer till Sparbanksgruppen från OP, där hon har varit seniorekonom med konsumenternas ekonomi och bostadsmarknaden som specialområde. Mikkonen har tidigare i flera år varit bland annat senioranalytiker och ekonom i Danske Bank.

”Vi vill främja finländarnas ekonomiska välstånd. I sina ekonomiska frågor behöver våra kunder en pålitlig och nära partner som hjälper dem att skapa en bättre vardag och framtid. Henna Mikkonens breda kompetens särskilt inom hushållens ekonomi förstärker vår grupps kompetens på ett fint sätt. Vi önskar Henna varmt välkommen till oss”, berättar direktören för kapitalförvaltningstjänster Karri Alameri.

”Jag är verkligt glad att få bli en del av den nästan 200 gamla bankgruppen. Jag upplever att mina egna värden och Sparbanksgruppens värden möts. I mitt arbete kan jag för min del främja finländarnas ekonomiska välstånd genom att dela med mig av forskningsinformation, tankar och tips ur ekonomens, men samtidigt också en vanlig förälders synvinkel. Jag väntar redan ivrigt på att träffa våra kunder”, säger Henna Mikkonen.

Ytterligare information lämnas av:

Karri Alameri
direktör för kapitalförvaltningstjänster
karri.alameri@saastopankki.fi
tfn 045 656 5250

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker på olika håll i landet samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.

Sparbanksgruppen har ca 1400 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi