Kunderna deltog i planeringen av Sparbankens nya kontor

Har också du suttit på bankens kontor med en kölapp i handen och följt med när numren byts på kölappsautomaten? Sannolikt har du det. Har du i det läget lagt märke till möblerna i bankens färg eller de vackra gardinerna? Sannolikt inte. Troligtvis vill du bara få dina ärenden undan på ett flexibelt och angenämt sätt. Inom en nära framtid kan detta vara verklighet eftersom Sparbankerna har tagit fram ett helt nytt sätt att sköta ärenden på kontoret. På Nooa Sparbanks nya kontor i Glaspalatset i Helsingfors kan du testa nyheten redan i dag.

”De flesta av oss sköter sina bankärenden på andra ställen än i banken. Räkningarna betalar vi i nätbanken, om vi behöver kontanter tar vi ut dem i en automat o.s.v. Banken besöker vi sällan. Men när vi gör det ska allt fungera. Att kontoret är prydligt och angenämt är självklart. De gör det inte besöket unikt för det krävs något annat. Vi vill förnya Sparbankens kontor ur kundens synvinkel. Målet är att kunderna i Sparbanken kan sköta sina ärenden som det passar dem bäst”, säger Sparbanksförbundets marknadsföringsdirektör Heli Mehtätalo-Takala som leder förnyelsens pilot.

”Vi frågade våra kunder vad en unik bankupplevelse betyder för dem och hur bankkontoret ska stöda denna upplevelse. Några kritiska punkter kom fram såsom hur man stiger in, tas emot, förflyttar sig till ett mötesrum och lämnar kontoret. Just dessa togs som utvecklingsobjekt”, berättar Mehtätalo-Takala.

”Det nya konceptet innebär att personalen ändrar sitt förfaringssätt. Nu sitter man inte längre bakom disken utan man möter kunden redan i väntrummet och följer också kunden tillbaka dit. Rummet görs så att kunden efter mötet kan stanna en stund och studera sina papper eller till exempel läsa sin e-post i lugn och ro. Vi ser framför allt till att kundens uppgifter hålls konfidentiella och att kunden känner sig trygg. Vars och ens livssituation och önskemål beaktas individuellt”, beskriver Mehtätalo-Takala.

Det kontorskoncept som har planerats för Sparbanksgruppen uttrycker också andra värden som är viktiga för Sparbankerna. Värden som att visa ansvarsfullhet och stöda kundens välstånd. Pilotkontor är Nooa Sparbanks nya kontor i Glaspalatset i Helsingfors.

Ytterligare information lämnas av Sparbanksförbundets marknadsföringsdirektör Heli Mehtätalo-Takala, tfn 050 402 6781, heli.mehtatalo-takala@saastopankki.fi.

• övriga nyheter

Till Sparbanksgruppen hör 31 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Egna kontor finns det 200 och via samarbete har kunderna tillgång till nästan 400 kontor, 200 service- och betalautomater och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja sparande och kundernas ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. År 2012 var rörelsevinsten 67,1 miljoner euro, kapitaltäckningen 22,1 % och kundantalet 588 500. www.sparbanken.fi