Sb-Hem: Nu lönar det sig att byta till större bostad

Bostadsmarknaden har stampat på stället de senaste månaderna. Bostadspriserna har sjunkit till och med i huvudstadsregionen. På marknaden förekommer ändå signaler som tyder på att handeln håller på att bli livligare. När särskilt priset på stora bostäder har sjunkit den senaste tiden har finländarna nu ett utmärkt läge att öka sin boenderymlighet.

”I höstas förutsåg vi att priserna förr eller senare slutar stiga också i huvudstadsregionen och så har det nu gått. Statistiken visar ändå att i hela landet är det närmast större och dyrare bostäder som sjunkit i pris medan handeln med ettor och tvåor går som tidigare och till ett gott pris. Nu om någonsin är det rätt ögonblick att byta en mindre bostad till en större, till exempel från en två till en trea. Det extra rummet får man förhållandevis förmånligt”, kalkylerar Sb-Hems verkställande direktör Antti Toivanen.

Enligt Statistikcentralens nya statistik sjönk priserna på gamla egnahemshus i hela landet i januari-mars 2014 med 3,3 procent jämfört med året innan.  I huvudstadsregionen sjönk de hela 8,9 procent och i övriga landet 2,6 procent. Dessutom sjönk priserna på gamla höghus- och radhuslägenheter i april med 0,7 procent jämfört med ett år tidigare. I huvudstadsregionen var priserna desamma som året innan medan de i övriga Finland sjönk med 1,2 procent.

Å andra sidan återhämtade sig konsumenternas tilltro i maj från nedgången i april och var bättre än i maj i fjol. Enligt Statistikcentralens konsumentbarometer var konsumenternas förtroendeindex 8,7 i maj när det i april var 3,7, i mars 8,5 och för ett år sedan 5,0. Dessutom beviljades under årets första kvartal 4,3 procent flera byggnadslov än året innan.

”De sjunkande priserna och den ökande tilltron kan vara de väntade tysta signalerna på att handeln ska piggna till redan under sommarmånaderna.”Förutsättningarna för att bostadshandeln ska bli livligare är goda eftersom räntorna ser ut att förbli låga en lång tid och lånemarginalerna har den senaste tiden igen minskat. Pengarna är billiga och det finns inga tecken på räntehöjningar eller andra riskfaktorer, så förköparen är det tryggt att nu fatta beslut”, reflekterar Toivanen.

Grafer: Sb-Hem. De sifferdata som använts i graferna kommer från Etuovi.coms och CGI:s Tutka-tjänsten.

Ytterligare information lämnas av Sb-Hems verkställande direktör Antti Toivanen, tfn 050 3175 777, antti.toivanen@spkoti.fi.

• antti toivanen
  • sb-hem

Till Sparbanksgruppen hör 25 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Kunderna har tillgång till över 150 kontor, alla moderna elektroniska tjänster och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja kundernas sparande och ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. www.sparbanken.fi och http://sparbanksgruppen.mynewsdesk.com/