Sparbanken lanserar ny mobilbanksapp

Sparbankens nya mobilbanksapp ger kunderna tillgång till enklare och mera mångsidiga dagliga bankärenden. Med den kan privat- och företagskunderna alltid sköta sina bankärenden oberoende av tid och plats.

Sparbankernas kunder vill i allt högre grad använda digitala banktjänster.  Det kan de nu göra med Sparbankens nya mobilbanksapp. Med den kan de sköta sina bankärenden bekvämt när som helst i vardagens brådska.

- Allt flera sköter sina bankärenden via mobilen med en mobilbanksapp som har tagits fram enkom för mobila enheter och är lätt att använda. Med den kan kunderna behändigt kontrollera sitt banksaldo och överföra pengar mellan sina egna konton i Sparbanken när som helst och var som helst. Fastän det är så lätt att använda banktjänsterna i mobilen är säkerheten ändå alltjämt garanterad, berättar Sparbanksförbundets utvecklingschef Kimmo Rantala.

Nu behöver kunderna inte längre ge något säkerhetstal när de loggar in på mobilnätbanken, det räcker med användarkoden och lösenordet. Säkerhetstal behövs ändå genast när det är fråga om någonting som kan orsaka kunderna ekonomisk skada.

Sparbankens nya mobilapp kan laddas ner till mobila enheter från Apple Store och för Android från Google Play. En version som passar Windows-mobiler kommer inom en nära framtid.

- Vi fortsätter vårt digitala utvecklingsarbete eftersom innehållet och egenskaperna i de digitala tjänsterna hela tiden måste förbättras till nytta för kunderna. Också på nätet ska det vara så lätt och behagligt som möjligt att sköta dagliga ärenden, be om låneoffert och köpa spar- och placeringstjänster. Kunden ska inta förarplatsen på den digitala utvecklingsresan – vi håller också i fortsättningen fokus på enkelhet och användarvänlighet, lovar Rantala.

Kommunikation i realtid, bättre kartfunktioner
I och med den nya mobilappen behöver kunderna inte längre knappa in pappersfakturornas uppgifter i nätbanken eftersom de kan läsa dem direkt från fakturans streckkod med telefonens kamera. Dessutom har kartfunktionerna förbättrats. Appen hittar närmaste Sparbankskontor eller Otto.-automat, och leder nu också kunderna fram. Kommunikation men banken blir också enklare.

Företagskundernas mobilapp fungerar till stor den enligt samma logik som privatkundernas. En skillnad är att kort och lån inte visas i företagens tjänst, men nog de olika nivåerna av användningsrättigheter som krävs i företagsanvändningen.

Företagskunderna fick igår också en ny nätbank som erbjuder ett mera omfattande tjänsteurval, nya funktioner och ny användarbekvämlighet. Kunderna får tillgång bland annat till en faktureringsdel där alla fakturor kan bildas på samma sätt och skickas som en elektronisk nätfaktura eller till bankens utskriftstjänst. Det är också lätt att föra ett kund- och produktregister.

I fortsättningen kan Sparbankens kunder använda våra tjänster ännu smidigare på olika terminaler såsom pekplattor och andra enheter med pekskärm.

Användningen av mobilbanker ökar i Finland och resten av världen
De finländska konsumenternas användning av mobila enheter har ökat kraftigt de senaste åren och redan över 60 % av internetanvändningen går via en mobil enhet. Användningen av mobilbanker ökar kraftigt i andra delar av världen.

Undersökningsbolaget Forrester förutspår att antalet mobilbanksanvändare stiger till 99 miljoner år 2018, när det år 2013 var 42 miljoner. Användningen av europeiska mobilbanker väntas fördubblas till år 2018. De nordiska länderna hör till de flitigaste användarna av mobilbanker, men ännu populärare är de i Turkiet, Nederländerna, Polen och Spanien.

• nya produkter och tjänster

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 25 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi