Sparbankerna donerar 750 000 euro till att göra gott utifrån de förslag de fått

Sparbankerna donerar år 2017 sammanlagt 750 000 euro till att göra gott lokalt. Det kom in nästan 900 förslag till donationsobjekt och över 326 000 röster gavs.

För första gången efterlystes förslag från hela Finland. Vem som helst fick föreslå donationsobjekt. Bland förslagen fanns bland annat stöd till familjer med specialbarn, scouter, byaföreningar, barn- och ungdomsteatrar samt idrottsföreningar.

– Vi vill vara Finlands hyggligaste granne. Sparbankerna har under hela sin historia haft en betydande uppgift i att utveckla sitt lokalsamhälle. Därför jobbar man hårt i våra banker för att också deras närområden ska vara framgångsrika, säger Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri.

– Vi tror att det bland de förslag vi får av lokalbefolkningen finns just sådana objekt med vilka samhällena bit för bit blir bättre och hålls livskraftiga också i framtiden, fortsätter Kämäri.

Till exempel fick Liedon Säästöpankki ca 100 förslag som samlade hela 71 800 röster. I år donerar Liedon Säästöpankki sammanlagt 50 000 euro bland annat till Killin kehitysvammaisten tuki, FRK:s De ungas skyddshus och Diabetesföreningen i Åboland.

För att fira sina 140 år donerar Huittisten Säästöpankki 140 000 inom sitt område. Mottagarna bestäms i höst.

– Att hjälpa är Sparbankernas centrala uppgift. Det syns såväl i vårt dagliga arbete som i vår samhälleliga uppgift i stort. Förutom att vi hjälper våra kunder i deras bankärenden ger vi också en del av vårt resultat till att göra gott. Vår aktiva roll i lokalsamhällena, vår starka värdegrund samt vår tvåhundraåriga historia förpliktar oss till detta, konstaterar Kämäri.

Ytterligare information lämnas av:
Pasi Kämäri, verkställande direktör, Sparbanksförbundet, tfn 0500 688 222

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 23 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank Abp och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi