Sparbankernas sammanslutning fick koncession av Finansinspektionen

Finansinspektionen beviljade den 16 oktober 2014 Sparbanksförbundet anl koncession, vilket gör att förbundet kan verka som centralinstitut för den sammanslutning av Sparbanker som bildas. Sammanslutningen inleder sin verksamhet senast i slutet av året.

- Det här är ett fint ögonblick i Sparbankernas historia. Sammanslutningens 25 banker har övervunnit depressioner och finanskriser, de är väl skötta och kunderna älskar dem. Som en Sparbanksgrupp i sammanslutningsform är vi starkare och konkurrenskraftigare och vi kan erbjuda Sparbankeras kunder en ännu mera kundnära och pålitlig finanspartner, berättar Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri.

I och med sammanslutningen förbättras Sparbankernas verksamhetsförutsättningar för att vara framgångsrika i bankkonkurrensen och att klara sig i EU:s värld av regler klart. Sparbanken ställs på samma nivå som finansbranschens större aktörer bl.a. när det gäller att verka på penning- och kapitalmarknaden, använda kapital och minimera kostnaderna för regleringen för sina kunder.

Samarbete är ingenting nytt för Sparbankerna. Finlands äldsta bankgrupp har betjänat sina kunder i gott samarbete inom varumärket Sparbanken ända sedan början av 1800-talet. Sammanslutningen lyfter ändå samarbetet till en helt ny nivå. I fortsättningen kommer sammanslutningens centralinstitut att övervaka och styra Sparbanksgruppens likviditet och kapitaltäckning, utveckla gemensamma produkter och tjänster och bygga ett starkare gemensamt varumärke. I och med de bättre och effektivare funktionerna och tjänsterna förstärks de självständiga sparbankernas lokala handlingskraft ytterligare. De som främst har nytta av allt detta är Sparbankernas kunder.

- Enligt sparbankstanken är sparbankernas uppgift att hjälpa kunderna att bli förmögna, inte att bara försöka maximera vinsten. Kundernas bästa är centralt också i den nya Sparbanksgruppen. Vi satsar särskilt på en god kundupplevelse och ett tecken på det är också att vi enligt den färska national kundundersökningen Asiakkuusindeksi 2014 i fråga om kundupplevelsen redan är etta bland alla branscher i Finland, säger Kämäri.

Ytterligare information:

Pasi Kämäri, verkställande direktör, Sparbanksförbundet, +358 500 688222

Katja Änkilä, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Sparbanksförbundet, +358 50 5444450

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 25 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-livförsäkringsbolag, Sp-fondbolag, Sparbankernas Centralbank Finland Ab och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland.