Sparbankernas sammanslutning startar 31.12.2014

Sparbankernas sammanslutning inleder officiellt sin verksamhet den 31 december 2014. Beslutet fattades i slutet av november av Sparbanksförbundet anl:s styrelse och gäller alla Sparbanker och bolag som verkar under varumärkesnamnet Sparbanken.

Sparbankernas resa från separata banker som verkar under samma namn och profil till en sammanslutning av Sparbanker som följer sammanslutningslagen, till Sparbanksgruppen, har nu nått så långt att verksamheten kan sättas i gång.

- Det historiska beslutet om sammanslutningen fattades av Sparbankerna i januari 2014. Som en följd av beslutet ansökte Sparbanksförbundet om koncession för att verka som centralinstitut för sammanslutningen av Finansinspektionen i maj 2014. Koncession beviljades den 16 oktober 2014 och nu på årets sista dag startar sammanslutningen på allvar, berättar Sparbanksförbundet anl:s verkställande direktör Pasi Kämäri.

I och med sammanslutningen är Sparbanksgruppen en starkare och betydelsefullare aktör än tidigare och kan söka finansiering på den finländska och internationella penningmarknaden med bättre förutsättningar. Detta ska kunderna i framtiden märka bl.a. som konkurrenskraftiga låne- och betalningsvillkor samt ännu bättre tjänster för sparande och placerande.

Sammanslutningen medför att Sparbankernas ekonomiska ansvar blir ett solidariskt ansvar. Kundernas och placerarnas ställning förbättras betydligt när det är sammanslutningens alla Sparbanker och centraliserade tjänstebolag som via Sparbanksförbundet anl. vid behov ansvarar för fullgörandet av en enskild Sparbanks åtaganden. I enlighet med sammanslutningslagen ansvarar alltså i sista hand hela Sparbanksgruppen för fullgörandet av en Sparbanks åtaganden. Sammanslutningens verksamhet övervakas av Finansinspektionen.

- Förberedelserna för sammanslutningen har krävt mycket arbete av oss. Arbetet är ännu inte över, men det har lönat sig. I Sparbanksgruppen har vi stora framtidsplaner och sammanslutningen är bara en etapp på vägen att realisera dem. Jag är övertygad om att allt flera finländare under de kommande åren som sin primära bank kommer att välja en Sparbank som hör till Sparbanksgruppen. Förutom att vi bevisligen har Finlands bästa kundupplevelse har varje Sparbank tack vare sammanslutningen nu också ännu bättre förutsättningar att hjälpa sina kunder, berättar Sparbanksförbundet anl:s verkställande direktör Pasi Kämäri

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 25 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi