Sparbanksförbundets VD Pasi Kämäri lämnar sin tjänst

Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri har meddelat att han lämnar sin tjänst. Arbetet med att hitta en ny verkställande direktör har börjat. Kämäri fortsätter sitt arbete normalt till 22.8.2017.

Pasi Kämäri, 58, som verkat i Sparbanksgruppen i nio år lämnar sin tjänst som verkställande direktör för Finlands fjärde största bankgrupp. Kämäri har kommit överens med förbundets styrelse att han är tillgänglig till den 22 augusti 2017. Kämäri är nöjd med det arbete han gjort.

– Det har varit en fin resa. I nio år ryms många framgångar. Sparbankerna och Sparbanksgruppen är livskraftiga och har alla möjligheter att nå framgång och växa också i framtiden. Nu är enligt mig en lämplig tid att stiga åt sidan och överlämna ansvaret till en ny ledare. Det jag kom hit för att uträtta det har gjorts. Det har blivit dags att anta nya utmaningar i en annan företagsverksamhet. Att få lära sig nya saker är det som driver mig att söka nya vindar, säger Kämäri.

Arbetet med att hitta en ny verkställande direktör har inletts. Sparbanksförbundet tackar Kämäri för att han lett förbundet mot ett intimt samarbete mellan Sparbankerna.

-Jag vill tacka Pasi för de år han jobbat för Sparbanksförbundet. De har varit en tid av uppbyggnad och Pasi har outtröttligt gjort ett betydande arbete. Ett stort tack på hela gruppens vägnar. Lyckönskningar till det hårda personliga beslutet och framgång i de nya uppgifterna när den tiden kommer, önskar ordföranden för Sparbanksförbundets styrelse, Optia Säästöpankkis verkställande direktör Kalevi Hilli.

Ytterligare information lämnar:

Verkställande direktör Pasi Kämäri
Tfn +358 500 688 222
pasi.kamari@saastopankki.fi

Styrelseordförande Kalevi Hilli
Tfn +358 40 55 11 402
kalevi.hilli@saastopankki.fi

• övriga nyheter

Sparbanken är Finlands äldsta bankgrupp och har 470 000 finländska hushåll, små och medelstora företag eller lantbruk som kunder. För sina kunder tillhandahåller Sparbanksgruppen utöver heltäckande retail bankingtjänster även tjänster för bostadsbyte och försäkring. Till Sparbanksgruppen hör utöver 23 Sparbanker dessutom Sparbanksförbundet anl, Sb-Livförsäkrings, Sp-Fondbolag, Sparbankernas Centralbank Abp och fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem. Sparbanksgruppen har ca 1155 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi