Anrikt samarbete för en godare jul

Anrikt samarbete för en godare jul

Stockholmsbaserade matföretaget Sabis, grundat 1874, satsar i år på sin godaste jul någonsin. Det gör man genom ett samarbete med Stockholms Stadsmission, grundat 1856 och Stockholms Auktionsverk, grundat 1674. De tre anrika organisationerna möts i ett gemensamt försök att sprida lite extra julglädje till människor i utsatthet i Stockholmare. Utöver auktionerna kommer Stockholms Stadsmissions insamlingsbössor finnas i företagets matbutiker och restauranger där varje donerad krona matchas av Sabis. Julsatsningen markerar också starten på ett mer långsiktigt samarbete med Stockholms Stadsmission och deras arbete för att hjälpa utsatta stockholmare.

– Idén om vår godaste jul någonsin har sitt ursprung i att vi i år satsar på ännu mer hemlagad julmat i våra butiker. Men en god jul handlar inte bara om att äta gott utan också om att vara generös. Vi har stark lokal förankring i Stockholm och vill ge något tillbaka här - därför sökte vi oss till Stadsmissionen och Auktionsverket som också har en tydlig närvaro i Stockholm, säger Madeleine Brehmer, vice Vd på Sabis.

Hoppas på företagens goda vilja

Sabis driver ett 20-tal företagsrestauranger i Stockholmsområdet och hoppas att deras kunder och även andra företag ska se detta som en chans att utmana varandra och vara med och skapa en riktigt god jul. Kampanjen startar vecka 47 och pågår fram till jul,

– Julbordsauktionerna är naturligtvis öppna för alla. Vi kommer gå ut till alla våra kontakter, de kommer också annonseras ut i dagspressen och visst vore det kul om även privatpersoner känner att de vill vara med och buda. Det handlar om en chans att bjuda kollegor eller goda vänner på en bit god julmat, men ännu mer om att samtidigt göra en god sak, fortsätter Madeleine.

Vinnande budgivare erbjuds möjligheten, om så önskas, att vara med när checken överlämnas till Stockholms Stadsmission.

– De flesta av oss associerar julen med god mat, julklappar och tid för släkt och vänner. För alla barnfamiljer i fattigdom ser julen helt annorlunda ut, utan möjlighet att unna sig något extra. Det här samarbetet och alla budgivare bidrar till att vi kan göra julen lite bättre för dem som behöver. Vi kan dela ut akut stöd till mat och varma kläder och får möjlighet bidra till att människor får kraft att förändra sin situation, säger Yvonne Borg, kommunikation- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

– Vi är glada över att få förmånen att vara med i detta välgörenhetsprojekt för utsatta Stockholmare. Vi har samarbetat med Stadsmissionen tidigare. Det är en organisation som gör ett mycket viktigt arbete och som ligger oss varmt om hjärtat, säger Christian Minnhagen vid Stockholms Auktionsverk.

För mer information;
Madeleine Brehmer, vice VD - Sabis AB