Passion för svamp - höstens svampbok?

Passion för svamp - höstens svampbok?

Den här veckan startar försäljningen av kokboken Passion för svamp. Boken har skrivits av Sabis köksmästare Mikael Wilén som har lång erfarenhet av matlagning till kvalitetsmedvetna gäster. Han har också tävlat i OS i matlagning 1 gång. Boken bjuder på inspiration, kunskap och ett femtiotal recept för alla som gillar svamp. Boken har undertiteln ”Mat från skogens skafferi” men författaren påpekar att många av recepten också är kreerade utifrån den svamp man hittar i butik.

– Efter att själv arbetat med svamp i min matlagning i många år tyckte jag att det helt enkelt saknades en bra kokbok för svamp. Det finna massor med bra böcker om svamp men inte speciellt många om vad man kan göra med den, säger Mikael Wilén.

Vad lagar du på den svamp du hittar i skogen – och den du köper i affären? Hur tar man hand om sin svamp, och är alla murklor giftiga? De är exempel på några frågor som besvaras i boken.

Inspiration och passion
Mikaels passion för svamp väcktes för snart 20 år sedan av svampkonsulenten och dåvarande kökskollegan Dieter Endom. Sedan dess har dagarna i skogen blivit nästan lika många som antalet prövade recept.

– Svamp är så mycket mer än bara en krydda. Med boken vill jag inspirera folk till att både ge sig ut i vår underbara natur men och också till nya smakäventyr i köket. Har man inte möjligheten eller viljan att ta dig ut i skogen ska man veta att utbudet på svamp hela tiden växer även i butik. Svamp är en fantastiskt god och relativt billig råvara, lätt att laga och ta hand om. Den har definitivt en plats i den svenska matkulturen, avslutar Mikael.

Boken finns att köpa i matföretaget Sabis alla butiker och restauranger. Priset kommer att vara 249 kronor.

Madeleine Brehmer, vice VD
Tel: 08 – 587 050 27
e-post: madeleine.brehmer@sabis.se
www.sabis.se

Jessica Lindahl Marknadsföring och försäljning
Tel: 08 – 587 050 33
e-post: jessica.lindahl@sabis.se
www.sabis.se

Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett svenskt, helägt familjeföretag grundat 1874 och arbetar efter devisen ”Passion för mat”. Idag driver Sabis åtta matbutiker, tjugo restauranger, två konferensanläggningar och åtta caféer i Stockholmsområdet. År 2010 omsatte Sabis ca 1 miljard SEK och företaget har idag 600 medarbetare.