Nyhet -

​​​Viktigt MoU på plats - SAFER träffar Science and Technology Commission of Shanghai Municipality

Den 11 och 12 april gästades Göteborg av kinesiska Science and Technology Commission of Shanghai Municipality (STCSM). Anledningen var undertecknandet av en avsiktsförklaring, eller ett så kallat MoU, mellan STCSM och Business Region Göteborg. Avsiktsförklaringen öppnar upp nya möjligheter för livräddande forskning inom SAFERs trafiksäkerhetscentrum.

På programmet stod bland annat besök på SAFER fordons- och trafiksäkerhetscentrum och fordonslabbet Revere på Lindholmen samt på AB Volvo för demonstration av självkörande tunga fordon. Avsiktsförklaringen skapar nya möjligheter för livräddande trafiksäkerhetsforskning och dessutom öppnas vägar in i Shanghais startup- och testbäddsmiljöer för regionens företag. Avsiktsförklaringen ger också möjligheter till ett utökat samarbete och utbyte mellan de båda städerna inom näringsliv, science parks och akademi. De huvudsakliga samarbetsområdena i avtalet är bland annat hållbara mobilitets- och transportlösningar och ICT (Information and Communication Technology).

Trafiksäkerhetfrågor överst på listan
Business Region Göteborg och STCSM har valt att börja arbeta med trafiksäkerhetsfrågor. Därför besökte delegationen under den andra dagen SAFER på Lindholmen. SAFER:s vision är att vara ett nav som lockar internationell forskning om fordons- och trafiksäkerhet i verklig trafikmiljö. Chalmers är värd för centrumet, övriga 30 parter kommer från akademi, institut, näringsliv och myndigheter. Förhoppningen är att det ska kunna etableras en liknande plattform i Shanghai kring trafiksäkerhetsforskning genom detta MoU. Det finns ju flera företag i Sverige som är duktiga inom området – de båda Volvobolagen, Autoliv, Zenuity. Kineserna är väldigt nyfikna på Göteborg tack vara Geelys investeringar och allt som händer inom det västsvenska fordonsklustret.

Magnus Granström är föreståndare på SAFER och välkomnar det nya avtalet.
– Ett MoU av detta slag är ännu en tydlig länk mellan Sverige och Kina och specifikt Shanghai och Göteborg och skapar ännu bättre förutsättningar för framgångsrikt forskningsarbete inom trafik- och fordonssäkerhet. Det finns i dag ett övergripande samarbete inom detta område, China Sweden Research Centre for Traffic Safety (CTS), och det nya avtalet skapar nya möjligheter för fler gemensamma projekt, säger han.

• Forskning

Fredrik Von Corswant